~Blue Dragons And Friends~
Det har gått väldigt bra för bandet Blue Dragons And Friends det senaste året. De har turnerat landet runt och deras singel spelas regelbundet på Sveriges Trollkars Radio (STR). Internationellt har deras sigel nyss kommit på topp tio listan i WWNs musikprogram Witching Hour.
Framtiden ser ljus ut för detta band, men vad kommer att hända då några av bandmedlemmarna påstår att de behöver en röst till i bandet?
Birk
Jag har just Klivit av scenen på puben Drak-kvasten i ett litet Trollkarls samhälle i norra Norge, när en grupp kommer fram till mig och frågar om jag är intresserad av att vara med i bandet Blue Dragons And Friends de säger att de vill ha en röst till. Jag tack ja lite tveksamt men efter som jag vill bli stor så tänker jag att det här kan var en skans man bara får en gång i livet så vill jag inte sumpa den. Vi bestämmer att vi ska träffas på samma pub dagen efter och att de tar med sig den andra sångare då.
När jag kommer hem den kvällen så berättar jag för Idun och Loke vad som hänt de blir eld och lågor då de är deras favorit band jag lovar att de ska få följa med dagen där på till puben.
Ett gott skratt förlänger livet
Ematenthia
”Ni lurade hit mig under falska omständigheter, jag känner mig bedragen, det här är myteri!” Muttrade Emarethia och slängde Jonathan, trummisen i bandet, en ond blick.
”Jag ljög aldrig! Vi ska ta en öl och hänga, men vi ska också prata med någon som jag tror skulle passa bra i bandet”, svarade han och höjer händerna i en försvarande gest. ”Dessutom är det inte myteri utan demokrati”.
Emarenthia fnös till, gick fram till baren och beställde en öl. Det här var rena dumheter, det var Emarenthia och Gabriella som hade startat det här bandet och här kom nykomlingarna och påstod att de behövde en till sångare. Det var hennes jobb och hon tänkte inte lämna över rampljuset till någon. Gabriella satte sig på en barstol bredvid under tiden som hon väntade på ölen.
”Du vet väll att det inte är något personligt Em, Det är bara det att vi behöver lite mer duetter för att hålla måttet.” sade hon försiktigt.
Typiskt Gabriella, alltid medlaren, men inte ens hennes varma och hjärtliga leende kunde smälta Emarenthias stolthet. De var nästan totala motsatser dessa två, det var underligt att de ens stod ut med varandra, och att de valde att bilda band tillsammans kunde ses som rena vansinne. Men trots allt hade de tillslut kommit varandra riktigt nära. Emarenthia skulle inte påstå att hon har några vänner, men Gabriella var nog det närmaste en vän man kunde komma.
Tillslut fick hon en öl i handen och med en suck sade hon; ”okej då, jag går med på att träffa den här typen.”
Gabriella sken upp och ledde henne till båset där den andra halvan av gruppen satt.
Birk
Jag, Loke och Idun kom i tid för att jag skulle hinna med mitt gig innan vi skulle träffa bandet. Jag gick upp på scenen och började sjunga samtidigt som min blick sökte efter bandet för att se om de hade kommit än. Det såg jag att de hade. Jag vände blicken mot Idun och Loke och sjöng vidare tills det var dax att ta paus. Då gick jag ner till Loke och Idun. Jag sa de sitter där borta kom så går vi dit.
Ematenthia
Just som Emarenthia tar sin plats bredvid Lukas - bandets gitarrist och badboy - började bandet på scenen spela. Hon hade inte lagt märke till dom tidigare och hennes uppmärksamhet gick direkt till personen med micken. När han började sjunga stötte Jonathan henne lätt med armbågen och sade; “Du måste ändå erkänna att han är bra”
Emarenthia, som fortfarande var kritisk svarade bara kort med “han är väll inte helt hemsk antar jag.”
Några låtar senare tog bandet paus och gick åt deras håll och när de kom fram ställde både Jonathan och Gabriella upp för att skaka deras händer. Både Lukas och Emarenthia satt kvar, Lukas var aldrig särskilt artig av sig (och han tänkte inte börja nu) och Emarenthia var för envis.
Birk
-Här är Idun och Loke era två största fan men också mina trilling syskon sa jag när jag kom fram till bandet. Jag sa ska vi sätta oss. Alla satte sig igen jag hamnade bredvid den andra sångaren Loke och Idun hamnade med den andra tjejen i mellan sig. Då kom det fram två servitriser jag frågar om det är någon som vill ha något Idun sa till den kvinnliga servitrisen jag vill han en stor tacos-korg familjekorgen Freja. Loke vände sig till den manliga servitrisen och sa Frej en stor Honungs-öl. Freja himlade med med ögonen och sa lillbrorsan får ta en stor pumpasaft då han inte får dricka alkohol. Jag sa till bandet Loke har problem med alkohol det är därför han bara får komma hit där familjen har koll på honom. Är det någon av er som vill ha något.
Ematenthia
Gabriella och de andra bandmedlemmarna hälsade glatt på tillskottet till sällskapet. Emarenthia gav bara ett litet leende och en nick som hälsning. Den eventuella nya sångaren satte sig bredvid henne och hon flyttade motvilligt sig lite åt sidan så att han skulle få plats men det blev en aning trångt.
Sedan började nykomlingarna att babbla på. Emarenthia lyssnade inte så noga men uppfattade att en av dom hade ett alkoholproblem. Det var lite underligt att dom var så öppen mot främlingar med det tyckte Emarenthia, i hennes familj höll de allting som skulle kunna uppfattas som något negativt hemligt. Man pratade inte om familjeangelägenheter.
När “den nya” frågade om de ville beställa något så gjorde hon bara en gest mot hennes öl och skakade på huvudet för att visa att hon inte behövde någonting annat. Lukas beställde ett glas whiskey.
Det uppstod en pinsam tystnad en stund efter att servitörerna hade lämnat bordet men Gabriella bestämde sig för att bryta den. “Vad kul att se er spela, när startade ni bandet?”
Idun
- Jag och Loke spelar inte vi stod framför scen om ni menar bandet som kompade Birk så är det pubens egna band jag är nöjd om jag får lyssna.
Birk
-Bandet har ingen egen sångare och de spelar bara för nöjes skull det är därför våra föräldrar kan ha dem som husband.
Jag ser att de blir lättade när mina och Iduns ord sjunker in. Vår beställning kommer svävande till oss. Jag ser att alla tar av tacos-korgen.
Jag säger ska vi gå in på det som vi kom hit för att prata om.
Ematenthia
“Jaha, ja, ert uppträdande såg tajt ut i alla fall,” svarade Gabriella glatt.
När taco-korgen kom sträkte alla sig efter maten. Ja, alla utom Emarenthia, hon var fortfarande kritisk och visade det på alla småaktiga sätt hon kunde. Tur var väl att nykomlingen, Birk, ville gå rakt på sak, ingen mening att tassa kring ämnet.
“Ja, precis,” börjar Jonathan, “Vi vill erbjuda dig en plats i bandet, vi tror att en till röst verkligen skulle förhöja kvaliten på bandet.”
“Och dessutom kan vi börja spela duetter, det är verkligen populärt nu,” inflikade Gabriella optimistiskt med.
Birk
-Jag tackar gärna ja då min dröm är att bli värds kändis i den magiska värden säger jag med en dömande blick. När har vi det första framträdandet.
Idun
-Får jag komma frågar jag Lukas med en flirtig blick.
Loke
Jag sitter och försöker få ögonkontakt med den kvinnliga sångaren men hon tittar bara på min bror som om han var nått kizzlaren släpat in.
Ematenthia
“Perfekt! första framträdandet är inte fören om lite mer än två månader, men vi brukar öva tre gånger i veckan och veckan innan ett uppträdande brukar vi öva varje dag,” sade Jonathan.
“Hoppas det inte blir för mycket för dig, men om du är seriös angående det här ska det inte vara några problem,” säger Emarenthia och tar en klunk av sin öl. Om han nu nödvändigtvis ska vara med i bandet så får han ta det seriöst, deras nästa spelning är mycket viktig.
Lukas ler charmigt mot tjejen, han älskade att få uppmärksamhet. Emarenthia himlade diskret med ögonen. “Ja, självklart, du kan få ett backstage pass också om du vill,” svarade han.
“Så, om vi är klar här så måste jag pudra näsan,” säger Emarenthia och reser sig upp från bordet för att ta sig till damernas.
Idun
-Vänta på mig jag måste också gå kan vi inte gå tillsammans. Väl på damernas så säger jag vet du om Lukas är singel.
Birk
-Var någon stans är det vi tränar någon stans?
Loke
-Jag går hem.
Jag reser mig och går hemåt.
Ematenthia
“Okej,” säger Emarenthia och de båda går tillsammans mot toaletten.
Väl inne ställer tjejen frågan som har ställts å så många gånger till Emarenthia. Om Lukas är singel. Emarenthia skrattade lätt.
“Idun, visst var det? Lukas är alltid singel, men gå inte och kära ned dig i honom, han kommer krossa ditt hjärta. Men är du bara ute efter något kul så är det bara att köra på,” sade hon ärligt. Hon ansåg att det var det bästa sättet att säga det när det gällde Lukas, ingen ide att skapa massa drama, speciellt om hennes bror skulle vara med i bandet.
Hon såg sig i spegeln, fixade håret och fyllde i hennes läppar. Hennes röda läppstift hade hon alltid med sig, det hade blivit lite av hennes rutin att fylla på det, även när det inte behövdes.
Gabriella
“Vi tränar på Emarenthias föräldrars herrgård. Det är ju en bit bort så jag hoppas du har mycket flampulver. Men fatta vad fint det är där, jättestort och lyxigt. Och om hennes föräldrar är borta, vilket dom är typ hela tiden, så brukar vi äta jättegod middag där också,” rabblade Gabriella. Hon kanske hade sagt för mycket, hon visste ju att Emarenthia inte tyckte om när man pratade om hennes hemmaliv eller föräldrar, men, han var ju en del i bandet så det borde inte göra något. “Men vi funderar på att skaffa en egen replokal snart,” la hon till.
Birks bror, Loke, reste sig upp för att säga adjö för kvällen. Gabriella log vänligt mot honom. “Hej då, det var trevligt att träffas,” säger hon och de andra i bandet nickar och säger hej då de med.
Birk
-Tack Gabbe får jag kalla dig så eller vill du att jag säger Gabriella.
Idun
-Tack Ematenthia. Jag kan nog få honom på fall jag har mina knep. Jag vill bara varna dig att Loke är en riktig playboy men han slutar inte fören han tjejen på smällen och han har fått korn på dig så du bör inte lita på Loke.
Emarenthia
“Haha, jag är lite av en playgirl när jag känner för det så han är i gott sällskap. Tack för varningen men jag har mina knep för att undvika sånt” Sade Emarenthia lättsamt och ryckte på axlarna.
Hon gick in i ett av båsen, gjorde sitt och gick för att tvätta händerna.
“Så, ska vi gå tillbaka eller?”
Gabriella
“Du kan kalla mig Gabby” svarade Gabriella artigt, hon tycket att Gabbe lät alldeles för maskulint. Jonathan gav henne en menande blick, han visste hur irriterad hon brukade kunna bli när någon av dom kallade henne för pysen, grabben, eller nått annat typiskt manligt.
“Så, Birk, vad gör du annars då?” frågade Jonathan.
Idun
Visst kan vi det.
Birk
Jag tar hand om min Jacky han är en hund med tre huvuden och han har en bror i norra Skottland vid namn Flaffy. Annars är jag arbetslös. Jag försöker finna kärleken också. Men så fort de träffar Jacky så försvinner de och hör aldrig av sig igen.
Gabriella
“Ja, du kanske får börja förvarna dom innan du tar hem dom” sade Gabriella med ett litet leende.
Hon såg att Emarenthia och Idun åtevände från damernas och gav dem ett leende. Lukas gjorde plats bredvid sig och gav Idun ett litet leende.
Emarenthia
När de gick förbi baren kunde Emarenthia se en snygg tjej som diskret spanade in henne. Hon vände sig till Idun sade med ett leende och blinken i ögat; “Om nån vill mig nått så finns jag vid baren.”
Hon vände klackarna och gick.
Birk
-Ja det är kanske det jag måste göra säger jag skämt samt. - Men jag tänker ofta att de förmodligen inte är de rätta för mig.
Idun
Jag sätter mig bredvid Lukas och böjar flörta med honom.
Gabriella
“Det såklart, men vem vet, du kanske hittar kärleken här i baren ikväll, eller på turnen, du får hålla ett extra öga på publiken, jag träffade mitt ex på det viset, fast han var i för sig inte en i publiken, han jobbade som roddare så det var så vi träffades, i alla fall det löser sig nog,” sade Gabriella och slutade så fort hon insåg att hon åter igen rabblade.
Hon tittade mot Lukas men han hade fullt upp med att flörta med Idun så hon vände sig mot Jonathan men han bara log roat.
“Gabriella är lite av en hopplös romantiker, du kan inte ana hur många gånger hon har försökt att fixa ihop mig med någon,” sade Jonathan.
“Det är bara för att Lukas och Emarenthia är hopplösa att fixa ihop med nån, dom är som fiskar som blir distraherade av nya skinande föremål, och med föremål menar jag person.” Sade Gabriella och gav Lukas en menande blick.
“Hey!” Ropade Lukas till. “Du behöver inte prata om mig som om jag inte sitter här.”
Birk
-Då har du nåt gemensamt med Idun, hon är en riktig romantiker. Det är hon som alltid hittat mina dejter hittills. Jag sneglar mot Idun och ser henne rodna, men om det var för det jag sa eller nått Lukas sa till henne det vet jag inte.
Idun
Jag känner hur jag rodnar efter det att Birk har sagt. Jag tittar på Gabriella och när jag tittar in i hennes ögon så får jag då en känsla av att jag har funnit en vän för livet.
Gabriella
Gabriella mötte Iduns blick och log. “Vi kan säkert hitta nån åt honom om vi slår våra kloka huven ihop,” sade hon åt Idun och gav Birk ett leende, “eller vad säger du?”
Hon tittade sig omkring och såg Emarenthia vid baren, tjejen som hon hade stått och pratat med gick just mot toan och Emarenthia vinkade åt Gabriella att hon skulle komma.
“Ehh, jag ser att Em vill mig nått. Jag kommer tillbaka snart.” Hon ställde sig upp och gick till sin vän.
Idun
-Jag tror jag ska gå hem nu följer du med Birk?
Birk
-Jag tror jag kommer med Idun.
-Jonathan och Lukas vi syns på herrgården nu så tror jag att jag att det är dax att gå.
Vi gick fram till Gabriela och Emarenthia.
-Hejdå Gabby och Emarenthia vi syns i herrgården nästa band träning sa jag.
Idun sa till Gabriela det ska vi och Jonathan också vi ses kompis. Och sen blinkar hon med ögat mot Gabby.
Sen försvinner vi där i från genom att vi transumeras.
Emarenthia
Det var en tisdagskväll och Emarenthia väntade i hallen på att bandet skulle anlända. Det var där de hade den enda eldstaden som var kopplad till flampulversystemet. Rummet var stort och ljust, det fanns tydliga inslag av klassisk herrgård men med en modernare, skandinavisk design, de hade nyss renoverat klart. Hon brukade inte stå och vänta på bandets ankomst varje gång, de brukade hitta till musikrummet utan problem i vanliga fall, men med nykomlingen i åtanke var det bäst att stå och vänta, hon hade faktiskt lite hyffs. Hade hennes mor varit där skulle hon säkert se till att ge dom en liten rundtur också, vilket Emarenthia var glad att hon slapp.
Plötsligt, i en grön flamma, klev Jonathan fram. Han borstade av sig allt sot och gav henne ett stort leende. “Vad trevligt med ett riktigt välkommnande! Nu för tiden har jag blivit så van att bara gå in som om jag bor här,” sade han och gick fram till henne.
“Ja, om jag inte stod här och väntade så skulle det sluta med att nykomlingen virrar bort sig och ramlar i poolen eller nått,” svarade hon.
“Du menar en av poolerna,” sade Jonathan retsamt. Han brukade alltid skämta om hur stort det här stället är.
“Vi har faktiskt bara en pool, de två andra är mindre bassänger, de är faktiskt inomhus”
“Samma sak”
Elden sprakade till extra kraftigt och elden blev åter igen grön…
Birk
Gick hemifrån tidigt för att gå hem till Emarenthia. Jag var spänd på att se deras min när de såg mig kommande gående från skogen.
Vid grinden mötte jag Gabriela. Jag sa hej Gabby. Hon blev förskräckt när hon såg mig så jag syndade mig att förklara att min familj bodde i ett torp i närheten och att mina förfäder har lytt under denna herrgård. Sen frågar jag om vi ska gå in.
Gabriella
Gabriella hade just transumerat sig utanför herrgårdens portar när hon plötsligt hörde att någon hälsade. Hon hoppade till lite och vände sig om förvånat, det var Birk, han förklarade att hans familj bodde i närheten, underligt att han inte hade sagt det tidigare i baren. Jaja.
Han frågade om de skulle gå in och hon nickade, vände sig till grinden och sade: "Hallå! Får man komma in?"
Grindens galler rörde sig och formades till ett ansikte som med hes rös frågade: "Namn?"
"Gabriella och Birk," svarade Gabriella.
Grinden ropade med hög mörk röst "GÄSTER!" (det måste vara därför den är så hes tänkte Gabriella för sig själv)
Emarenthia
Ur lågan kom Lukas, han brydde sig inte om att borsta bort sotet och skyndade sig istället fram och gav Emarenthia en kram, bara för att jävlas såklart.
"Ugh, släpp mig," sade hon och puttade honom från sig och borstade bort sotet och gav honom onda ögat. "Ja, då var det bara två kvar att vänta på," hon tittade på den stora klockan. "Dom borde vara här snart"
"GÄSTER!" bullrade det en röst utifrån.
"Jag antar det är dom, ni kan ju gå och ställa i ordning alla instrument så hämtar jag dom," sade Emarenthia till killarna.
"Aj, aj, kapten" svarade Lukas med en ironisk honnör och vände sig om med Jonathan efter sig.
Grinden hade blivit halvdöv på sina gamla dar och Emarenthia var alltid tvungen att gå hela vägen fram (deras uppfart var nästan 100 meter lång).
"Hej," sade hon till de två som väntade. "De får komma in," sade hon till grinden. "Varför tog ni inte flamma hit för?" frågade hon en aningen irriterad när grinden öppnade sig för dem.
Birk
-Jag upprepar det jag sa till Gabriella tidigare och förklarar min familj lytt under godset enda fram till min farfars far. Och att vår eldstad är en av de få i hela trollkarlsvärlden som inte är kopplat till flampulernätvärket då det kostar för mycket att koppla in det enligt min far och farfar innan. Men jag säger inget om att vi inte har någon spis som man kan flampulvra sig via ens. Det känns kämit.
Emarenthia
“Jaha, ska er familj gå på sködefesten nästa vecka? Mina föräldrar anordnar det varje år och bjuder in alla i området. Jag har inte sett dig där tidigare så jag antar att du inte brukar delta?” svarade Emarenthia och började gå tillbaka mot huset med de andra.
“Sorry Em, jag hade inge flampulver kvar märkte jag just som jag skulle åka,” sa Gabriella ursäktande.
Emarenthia log mot sin vän. “Det är okej, tur att du inte försökte transumera dig in i huset, gudarna vet vad som skulle hända då, vi har ju ett skydd mot det.”
“Ja, jag vet att vissa hus har det, så jag valde den säkra vägen” sade Gabriella.
Birk
-Jag har alltig tänkt att gå men det har alltid kommit andra saker i mellan vare år.
Jag följde efter henne mot huset. När vi kom in så stod killarna där. Hon vinkade med sig och vi gick vidare in i huset vi stannade inte fören vi kom in i ett musikrum.
Jag sa jag har skrivit ett par låtar som jag tror ni skulle gilla. Jag tog upp de tio låtarna med not papper. Och stärkte fram dem till de andra fyra så att de kunde se dem. Och sa vad tror ni?
Emarenthia
Emarenthia tittade skeptiskt på Birk. “Du kanske ska spela med oss några gånger innan du kommer med låtförslag, vi har faktiskt ett speciellt sound som du knappast har kunna lärt dig utan lite gemensam träning,” sade hon och gav tillbaka bunten med notpapper.
“Vi kanske kan börja med det vi brukar spela, så kan vi se om det finns tid senare,” sade Jonathan med ett leende.
Emarenthia himlade med ögonen och gick till en av de uppställda mickarna.
Birk
Jag gick fram till den andra micken och började dua på en av deras topphittar. De andra böjar spela på sina instrument utom Emarenthia som tittade på mig med öppen mun.
Emarenthia
Emarenthia var tacksam för att det inte blev en massa tjafs och att det var bara att sätta igång med spelandet direkt. Det gick relativt smidigt till, såklart behövdes det pausas då och då och ändras lite, men det var väntat med en ny i bandet.
Birk
När vi övat klart så gick vi till matsalen för att äta och då tog jag fram mina låtar och not papper igen och visade upp dem på nytt och sa om ni tittar på dem nu då och säger vad ni tycker om dem?
Gabriella
De tog emot papperna och satt tysta en stund medans de kollade igenom.
“Har du någon duett? För jag tror våra fans skulle gilla det. Vi hinner nog öva in en eller två låtar innan nästa gigg, så det är bäst att hålla oss fokuserade på en låt i taget, se om vi hinner med två,” sade Gabriella
Jonathan nickade och Emarenthia började äta medans hon tyst tittade ner i notpapperet framför henne.
Birk
Javisst jag tog fram min stav och sa Accio duett låt. Åtta not papper kom flygande från högen. Jag tog dem och delade ut dem. Och sa här är två duetter fler har jag inte hunnit skriva ner än.
Emarenthia
Lukas tittade snabbt igenom bladen. “Jag tror att vi kan lära oss noterna för en låt till nästa träning, eller ved tror ni?” sa han och tittade upp med de andra som nickade.
“Vilken ska vi börja med? Vilken är din favorit Birk?” frågade Gabriella, “jag tänkte, eftersom du har skrivit dom.”
Emarenthia kände att hon hade varit tyst nog länge och att det var dags att försöka ge den här killen en chans. “Om det skulle passa skulle jag kunna skriva ett pianointro eller nått till nån av dom, jag tänkte, de är ju ganska lugna så jag tror det kan passa.”
Gabriella tittade på henne med ett leende, hon var uppenbarligen glad (och lite förvånad) att Emarenthia försökte vara snäll.
Birk
-Åh vill du sa jag förvånat till Emarenthia. Till Gabriella sa jag den här är min favorit visserligen handlar den om två trehövdade Jätte hundar som längtar efter sin bror.
Men det är ju inte så att det syns super tydligt att det är det. Och jag har försökt att få ett bra intro på den men har inte lyckats med det. Så om du vill sätta tänderna i den Emarenthia så har du min tillåtelse iallafall.
Och Lukas den är den lättaste att lära sig och min syster älskar den sa jag med ett leende på läpparna och en glimt i ögat.
Emarenthia
Emarenthia tittade igenom noterna en gång till. “Ja, jag tror allt att jag få ihop nått,” sade hon, gav gruppen ett leende innan hon åter vände sig till sin mat.
“Bra att veta” svarade Lukas på Birks kommentar och smålog tillbaka.
Birk
Är det någon annan ni faller för av låtarna sa jag med ett leende, IT
Gabriella
“Jag vet inte än, svårt att avgöra med att bara se noter på ett papper,” sade Gabriella och sken upp som en sol når hon kom på en ide. “Jag vet! Jag kan fixa en fest hos mig denna helg, så kan du sjunga lite smakprov ur dom kanske? Bjud med vilka ni vill! Det kommer bli kul, vad säger ni?”
Emarenthia log roat åt Gabriellas entusiasm, “fungerar för mig.”
“Jag är alltid på för fest” sade Lukas och Jonathan nickade instämmande.
Birk
-Å bra idé Idun och Loke skulle älska det Frej och Freja med var bor du då Gabby sa jag. När jag såg att killarna såg frågande så sa jag de två servitriserna på puben är mina två äldre syskon och är tvillingar.
Gabriella
“Vad kul!” sade Gabriella åter igen, “Jag har en lägenhet i Stockholms magiska kvarter, Safirgränden 27, två trappor upp, det är inte jättestort men jag tror vi alla kan få plats.”
Hon åt glatt av sin mat medans planer för festen började formas i hennes huvud.
“Låter som om det blir toppen” inflikade Jonathan, “och jag vet en kille jag ska bjuda med som du kanske skulle gilla Gabriella, så får du själv känna hur det känns när nån leker match-maker åt dig.”
Birk
Jag tror jag mina sykon tar våra trestraler dit säger jag med ett leende. Tänkas två fester på en vecka tänker jag. Jag tittar på Jonatan och vi ler mot varandra.
Gabriella
Helgen var äntligen här och Gabriella sprang nervöst runt i lägenheten och försökte göra iordning allt innan gästerna skulle komma. Sanningen var att det inte var så mycket som egentligen behövde fixas, men Gabriella tyckte sig alltid kunna hitta något. Emarenthia gick lugnt och sansat bakom hennes vän med ett glas rött i handen och trollstaven framme ifall hon behövde rädda något som kommer i Gabriellas väg. (Hon hade redan råkat putta ner tre blommor och en tavla.) Emarenthia hade kommit hit tidigt och passat på att shoppa innan festen och hade på sig en helt ny klänning.
“Du kan slappna av,” sade Emarenthia, “om något saknats går det att fixa under festen.”
Gabriella lyssnade inte och fortsatte att irra omkring.
Birk
Jag hade visserligen tänkt att ta trestralerna men då det visade sig att Loke hade pappa helg till sin 8 åriga son. Så fick vi ta kvastarna. Vist det tar längre tid men går an när man har en brorson med sig. Vi lyckades hitta rätt balkong att landa på jag landade först sen Idun tätt följd av Frej och Freja. Jag vände mej mot dörren och ringde på dörrklockan i samma stund som dörren öppnades så landar Loke med sin son.
Gabriella
Gabriella öppnade dörren med ett leende på läpparna.
“Hej! Välkommen,” sade hon till alla ute på balkongen. Hon såg ett nytt annsikte i gruppen, ett barn. Hon vände sig till Birk och frågade: “Förlåt, jag visste inte att det skulle komma ett barn, vi har lite alkohol här inne, tror du det är okej?”
Birk
Jag visst inte det själv sa jag. Det är Lokes son han heter Harry. Hans mamma döpte honom till det efter den stora hjälten som räddade värden från du vet vem sa Frej. Idun sa så länge det finns pumpsaft så är han nöjd. Hon blinkar med ena ögat mot Gabriella.
Gabriella
“Okej, ja, saft har vi” sa Gabriella och andades ut. “Kom in, kom in”
De gick alla in i vardagsrummet, där Emarenthia var. Hon satt vid pianot och spelade med den moderna musiken som spelades från grammofonen.
Birk
Idun började prata med Gabby. Frej och Freja tog och började gå runt och servera. "Sina vaner är svåra att bli av med". Loke och Harry satte sig i soffan och började att småprata med varandra. Jag gick fram till Emarenthia och började att små prata med henne.
Emarenthia
Emarenthia tittade upp från pianot när det kom in folk i vardagsrummet, hon gav gruppen ett litet leende och en nick och återvände uppmärksamheten till piano nycklarna. Birk gick och ställde sig vid henne.
“Hej” sade hon utan att vända blicken från instrumentet.
Birk
Hej! Ska jag vända notblad åt dig frågade jag. Jag såg att hon nickade och stälde mig så att gästerna såg henne men att jag ändå kunde vända blad åt henne. Jag såg i ögonvrån att elden vid sofforna började flamma grönt jag förstod att de andra gästerna var på in tågande.
Emarenthia
“Jag har slutat följa noterna för länge sedan,” svarade Emarenthia, “det är roligare att improvisera,” sade hon med ett leende på läpparna och en axelryckning. Musik var verkligen det bästa hon visste, hon kunde känna sig så fri när som fick spela vad och hur hon ville.
“Spelar du några andra instrument?” frågade hon och tittade upp utan att tappa takt i spelandet, hon visste gott och väl var alla noter låg.
Birk
Jag använder gitarr när jag komponerar låtar och harpa spelar jag för Jacky svarar jag. Men mitt favorit instroment är Mungiga den har jag alltid med mig fortsätter jag. Jag plockar upp den ur fickan och böjar spela på den.
Emarenthia
Emarenthia kunde inte hjälpa att ge ifrån sig ett litet skratt. Mungiga är av någon anledning ett mycket roligt instrument, faktiskt svårt att ta på allvar. Hon vände åter blicken mot pianot.
Birk
Jag slutade spela och stoppade tillbaka den i fickan. Och sa ja jag vet att det är ett roligt instrument men det är ju det som är poängen med den. Jag ser att Gabby gör tecken att jag ska börja sjunga. Så jag ber Emarenthia om att hjälpa mig med låtarna och ger henne texterna som hon ska sjunga. Tar jag fram micken och inväntar hon spelat klart introt till låten.
Emarenthia
Emarenthia nickade åt Birks kommentar innan hon såg Gabriellas signal. Med en sväng av trollstaven stänger Emarenthia av grammofonen och tar emot texterna.
Hon började spela det hon hade försökt få ihop som intro, det var såklart inte helt klart, det brukade låtarna inte bli förren i sista stund, alltid var det något som man kunde ändra eller förbättra. Sedan började Birk sjunga och Emarenthia hakade på.
Idun
Jag viskade å så vackert det låter.
Harry
Jag sa till pappa och Lukas som också satt i soffan jag vill också sjunga!
Frej
Jag var som i trans av sången så vackert var det.
Emarenthia
När låten var klar applåderade alla i rummet. Emarenthia vände sig till Birk och sa kort: “Bra låt,” och gick sedan till Jonathan och hälsade. Hon hade inte sett honom komma in.
Lukas vände sig till pojken som satt bredvid honom. “Du vill sjunga säger du? Vad sägs som att vi går och lånar en mic så får du prova?” sade han glatt. Lukas brukade verka som värsta bad-boyen, och det var han oftast, men han var så bra med barn. Kanske var det för att han hade växt upp med flera ganska mycket yngre småsyskon.
Harry
Jag sa ja hjärna. Jag såg på Lukas med dyrkande ögon.
Birk
Jag gick ner till Gabby och Idun för att fråga vad de tyckte.
Gabriella
“Det var jättebra, precis vad vi behöver,” svarade Gabriella, “till och med Em verkade nöjd med den, och det är inte lätt att få henne nöjd,” lade hon till med ett litet skratt.
På andra sidan rummet kunde hon de hur Lukas gick till micarna med en väldigt glad och uppspelt Harry bakom sig. Det var bra att Harry fick nått att göra, tänkte hon, fast än han var lite av en överraskning.
Birk
Tack för komplimangen Gabby jag är själv sålt över den, Em gjorde ett jätte bra jobb med piano introt sa jag med ett beundrande leende på läpparna och ögonen drog sig automatiskt mot Emarenthia.
Loke
Jag satt och tittade mot scenen där Harry stod med Loke och sjöng. När Emarenthia och Jonathan kom och satte sig. Jonathan sa han sjunger vackert för att vara så ung. Jag sa då skulle du höra hans yngre halv tvillingsystrar de har verkligen fått klockan och de är bara 2 år. De är mer lik Birk medan Harry är som Idun. Men jag är stolt över mina fyra barn även om jag inte har några känslor kvar för deras mammor.
Gabriella
Gabriella kunde inte låta bli att lägga märke till Birks blick mot Em och log lite för sig själv men sa inget om det.
Emarenthia
“Fyra barn? Du har haft fullt upp,” sade Emarenthia skämtsamt. “Själv kommer jag knappast skaffa barn förrän jag är minst 40”
Loke
Jag sa alla fyra är olyckshändelse som inträffar prisses när vi bestämmer oss för att bara vara vänner. Men mina syskon missuppfattar det där och tror att jag lämnar kvinnorna för att de är gravida men alla kvinnor som jag har haft gå på eget behov. De kommer bara tillbaka för att säga att jag ska bli pappa och vi delar alltid på vårdnaden.
Idun
Jag säger till Birk varför tar du inte mod till dig och bjuder ut henne. Vi ser att du vill men vad är det som gör att du tvekar?
Birk
Jag sa tänk om hon säger nej då jag tror inte att jag klar fler nederlag en de som har hänt mig med alla andra kvinnor så fort de har träffat Jacky.
Gabriella
“Om jag känner Em rätt så tror jag inte det är rätt tillfälle för dig att bjuda ut henne, prata lite med henne först,” rådde Gabriella. “Men en sak kan jag säga och det är att Em inte blir rädd för nån stor hund, oavsett hur många huvuden han har.”
Emarenthia
“Jaha, bra att ni kommer överens i alla fall, det tror jag är viktigare än att ni är ihop,” sade Emarenthia med en axelryckning. “Jag tänkte fylla på mitt glas, vill ni ha nått?” frågade hon dem båda.
Loke
Jag sa ja tack du får överraska mig med något. Jonatan tackade också ja men han ville bara ha en Hornigsöl.
Birk
Jag sa jag tror jag väntar till höstfesten i veckan och pratar med henne då!
Gabriella
“Du kan ju prata med henne nu, jag bara menar att du kan vänta ett tag med att bjuda ut henne” sade Gabriella glatt.
Det knackade på dörren och någon på festen öppnade. När Jonathan såg vem det var ursäktade han sig för en stund till Loke och hälsade denna nya kille välkommen. De gick till Gabriella och Jonathan presenterade honom.
“Gabriella, Birk, Idun, det här är Fred, vi jobbar tillsammans,” sade Jonathan och lutade sig nära Gabriella och viskade så bara hon kunde höra: “Jag sa ju att jag skulle fixa ihop dig med nån.” Sedan gick han med ett flin på läpparna tillbaka till Loke.
Emarenthia
Emarenthia gick till köket och om tillbaka till soffan med whiskey till henne och Loke och till Jonathan hade hon hans honungsöl som han hade bett om.
“Hoppas det smakar!” sa hon och skålade med de två.
Birk
Jag och Fred började småprata om allt möjligt det visade sig att vi hade mer gemensamt en vad man kunde ana vi gick och satte oss vid köksbordet.
Idun
Jag sa till Gabriela där blev du rädda av min bror.
Loke
Jag sa mums det var inte i går jag fick något sådan!
Harry
Jag sa Lukas jag vill vara som du! Du är min idol!
Lukas
“Vad kul att höra” svarade Lukas, “du är så cool att jag tror du kommer lyckas med vad du vill i livet.” Han ruffsade skämtsamt till Harrys hår.
Emarenthia
De satt där tysta en stund och bara njöt av drickan innan Jonathan plötsligt bröt tystnaden.
“Nu har Gabriella lyckas smita ur min perfekta match-making, ursäkta mig medans jag går över för att prata lite vett med henne.”
Emarethia visste att han var skämtsam i det han sa, hon hade en känsla dock att han egentligen inte alls ville att Gabriella och hennes blind-dejt skulle funka, det var bara för att små-retas han gjorde det.
“Jaha, har du några hobbys eller andra intressen vi kan prata om då?” frågade Emarenthia i brist på annat att säga.
Loke
Jag sa jag är väl det som muggarna kallar playboy. Du då?
Idun
Jag sa vobs jag tror att Jonte är har blivit uppretad av något. Jag och Gabriela börjar små skratta när vi tittar på Jonatan.
Frjeja
Jag ser att det är trubbel på väg så jag lassar över min bricka på Frej. Sen genskjuter jag Jonatan och frågar om jag får lov till nästa dans han svarar ja och vi går ut på dans golvet. Det är den bästa dansen jag har varit på. Och den slutar med en passionerade kyss som han tog interventionen till. Vi stod där ett bra tag innan vi kunde släppa varandra.
Gabriella
Gabriella bara stirrar förvånat på det som försegår på dansgolvet. “Nä, jag behöver mer att dricka,” säger hon och går raka vägen till köket.
Emarenthia
“Ha, då har vi något gemensamt, skål på det!” svarar Emarenthia och skålar med Loke, hon började känna påverkan av alkoholen vid det här lagret.
Frej
Jag står i köket och håller på med att fylla på med olika drycker på brickan, när jag hör någon komma in i köket. Jag vänder mig om och ser Gabriela och Idun komma in i köket. Jag frågar vad är det som har hänt? vill ni ha något och dricka. Idun säger två eldwhisky. Jag tittar på tjejerna medans jag häller upp två eldwhisky åt dem. Och säger nu får ni berätta vad som hänt då jag har varit här ute under den senaste låten.
Loke
Jag sa Emarenthia titta bakom dig, vi ligger nog i lä om vi blir jämförda med dem.
Emarenthia
Emarenthia tittade sig om och såg Jonathan och Freja hångla. Hon var förvånad, Jonathan brukar oftast ta det lugnare.
“Men jag tror att om vi skulle ge os in i spelet skulle vi nog vinna” sa hon med ett litet leende mot Loke.
Gabriella
Gabriella sveper eldwhiskeyn med ett huj. Hon visste inte vad hon skule säga, eller varför hon skulle säga något.
“Inget speciellt” sa hon bara och tog en till drink.
Loke
Jag sa det har du rätt i. Då det där är ovanligt att se när det gäller Freja!
Idun
Jag tittar på Gabby sen berättar jag för Frej vad som just har hänt ute på dans golvet. Frej säger med tanke på hur du beter dig nu och vad som har hänt där ute så låter det som om du har haft känslor för Jonatan. Har jag rätt?
Emarenthia
Emarenthia funderade ordentligt på om hon skulle börja flörta med Loke, men, hon ville inte ställa till med trubbel i bandet. Hon kände inte Birk eller Loke väl nog för att kunna förutse något så hon valde tillslut att låta bli. Hon såg sig omkring och kunde inte se Gabriella någonstans. Åh, nej. Det slog henne hur Gabriella kanske känner kring det hon nyss såg.
Emarenthia ursäktade sig och gick mot köket, det fanns inte så många ställen i denna lägenhet hon kunde försvinna till. När hon kom in hörde hon Idun fråga ut Gabriella. Hon svarade inte.
“Kom så går vi på en promenad,” sa Emarenthia med ett försiktigt leende till den lessna flickan. Hon tvekade. “Det finns fullt med folk här som gott kan ta hand om din lägenhet, kom.”
Gabriella nickade och de gick ut.
Frej
Jag sa jag håller med Emarenthia, du behöver frisk luft jag tar hand om din lägenhet medans du tar en promenad med dina tjejkompisar. Jag sjasar ut alla tre ur lägenheten. När jag kommer in i vardagsrummet. Så ser jag Jonatan och Freja transumera sig bort från rummet det värkar som de menar allvar med det här. Jag skyndar mej in i köket hämtar brickan med drinkar och går runt med dem till gästerna när jag kommer in i matsalen säger jag till Birk om att han och Lukas får under hålla gästerna.
Birk
Jag ber om förlåt till min nya vän och rusar ut i vardagsrummet och fram till Lukas säger till honom att Frej vill att vi ska under hålla de gäster som är kvar. Så att de inte märker att värdinnan inte är där.
Lukas förstår läget och sätter sig bakom trummorna jag tar el-gitarren och Harry greppar micken och Fred kommer upp på scenen och säger jag vill hjälpa till både jag och Lukas nickar. Fred tar basen och sen bränner vi av några riff.
Vi spelar tills långt efter att tjejerna kom tillbaka.
Emarenthia
De går en stund utan att säga något, de bara tar in staden under kvällen. Tillslut bryter Emarenthia tystnaden.
“Gabb, jag trodde det mellan dig och Jonathan hade runnit ur sanden. Varför berättade du inte för mig? Eller ännu bättre, för honom? Sist ni tog upp det här var det ju du som behövde tid, när ändrades det?” sade hon och försökte med all sin makt att inte låta för hård.
“Jag vet inte,” svarade Gabriella. “Det bara kom tillbaka nu när jag såg dom…“
Idun
Jag sa ibland är det såna här saker som behövs för att man ska förstå vad det är man missar när det är för sent. Både Gabriela och Emarenthia tittar skeptiskt på mig när jag säger det men Emarenthia fattar galoppen rätt snabbt.
Emarenthia
“Det här kommer bli bra tillslut ska du se. Och tro mig, det finns många fiskar i havet,” sade Emarenthia med ett leende och gav Gabriella en kram.
Idun
Jag sa du har ju alltid mig och Emarenthia vid din sida. Och Birk, Lukas, Loke och Frej också även om de är killar. Ska vi gå tillbaka eller vill du fortsätta att gå?
Emarenthia
Gabriella nickade och de gick tillbaka till festen. När de kom in spelade Lukas, Birk och Harry en låt i fult schå. Emarenthia blev förvånad över att se Lukas sitta vid trummorna, men tydligen kunde han det nog bra för att underhålla halvfulla människor.
Frej
När jag såg att tjejerna kommit tillbaka gick jag fram till dem och sträckte fram brickan och frågade om det fick vara något att dricka. Sen berättade jag att Jonathan och Freja var de första att försvinna och för att inte alla skulle sticka var jag tvungen att be killarna att spela förutom Harry och Fred de började spela för att de ville hjälpa till! Allt jag sa fick jag ropa för att höras över ljudet.
Emarenthia
Emarenthia nickade och tog ett glas. “Okej!” fick hon näst inntill skrika för att Frej skulle höra.
Gabriella tog ingen drink, hon hade fått nog av det ikväll, det skulle bara bli värre om hon drack mer. Istället hittade hon några nya att prata med. Hon ville nog bara lägga hela den senaste händelsen bakom sig trodde Emarenthia.
“Är du inte less på att servera hela kvällen?” frågar Emarenthia Frej. “Du vet att folk kan hitta till köket själv va?”
Frej
Jag sa det är ett handikapp jag har! Du har väl själv något handikapp som du är så in syltad i att du inte märker att du gör det för en det är gjort säger jag med ett leende på läpparna medan min blick följer hennes hand som snurrar på en hårslinga i hennes hår.
Emarenthia
“Haha, kanske, men mina vanor ger mig nog mer nöje än vad dina gör,” sade Emarenthia med ett flörtigt, självsäkert leende. “Vad sägs som att ta en paus på dansgolvet?”
Frej
Jag sa visst men jag varnar dig jag har två vänster fötter.
Loke
Jag går fram till Gabriella och två två andra tjejer och börjar att flörta med alla tre.
Gabriella
Gabriella suckar åt att Loke försöker förta med dem alla tre, på samma gång! Hon går där ifrån, men just som hon går viskar hon i Lokes öra:
“Jag tror du får försöka att flörta med en i taget, tjejer gillar att känna sig speciella.”
Emarenthia
“Åh, alla killar säger så,” säger Emarenthia och drar med sig Frej ut på dansgolvet.
Loke
Jag gör det speciella tecknet att vi ska ses senare till de andra tjejerna och går i kapp Gabriella och säger jag ger alla tjejer sin egen tid det är bara i början som jag flörtar för hela gruppen tills jag hittar den rätta för kvällen.
Gabriella
“Okej, gör det som fungerar för dig,” sade Gabriella med en axelryckning. “Dra bara inte mig in i det hela.”
Loke
Jag sa du är urläcker!
Sen går jag tillbaka till tjejerna som jag ägnade resten av kvällen med.
Idun
Jag står kvar vid dörren och tittar drömmande på Lukas där han sitter vid trummorna. Både Gabby och Emarenthia har gått sina vägar. Emarenthia har lyckas med något ingen annan har lyckas med nämligen fått med sig min storebror upp på dansgolvet. Och Gabby gnabbas med min trillingbror Loke. Men jag vill bara att Lukas ska märka mig.
Lukas
Bandet slutade spela med “Tack för oss” till publiken.
Lukas gick raka vägen mot toakön, som var för lång för vad hans blåsa kunde önska.
Gabriella
Gabriella stod emot att kasta en drink på honom, så som dom gör i filmer. Hon orkade inte med mycket mer tjafs ikväll. Men hon lät bli att göra eller säga något, det var säkert bara alkoholen som pratade.
Birk
Gick fram till Fred och sa du är ju bra.
Idun
När bandet var klar såg jag att Lukas gick mot toan jag tog fram min stav och mumlade en formel så att Lukas kom först i kön. När han kom ut från toan efter så kramade jag honom och gav honom en kyss på vardera ögonlock.
Lukas
Lukas hade just ställt sig i kön så, vips, stod han längst fram. Han blev lite chockad men klagade inte och han gå in på toan innan de bakom fattade och hann klaga.
Just som han kom ut fick han en kram av Idun och kände hur hon kysste honom på ögonlocken. Han visste inte riktigt hur han skulle reagera på det men kramade i alla fall tillbaka.
“Hej, hur har festen varit för dig?” frågade han glatt.
Fred
Fred log och tackade Birk. “Tack, jo jag brukade spela med Jonathan som ung, innan jag fick upp ögonen för volontärarbete.”
Idun
Jag sa den har varit bra förutom rätt stormig! Du då?
Birk
Jag sa volontär är rätt lärorikt jag jobbade en sommar som det nere i Ungern med drakarna där.
Fred
“Intressant, var det vilda drakar?” frågade Fred nyfiket. “Jag har rest runt en massa den senaste tiden, men håller faktiskt på att starta upp ett fik, det är sitt egna äventyr det.”
Lukas
“Ja, den har varit bra, har fått träffa lilla Harry” sa Lukas med ett leende.
Emarenthia
Bandet hade ersatts med en skiva som så tur var spelade på en ljudnivå så att det faktist gick att föra ett vettigt samtal igen.
“Så! Så svårt var det väll inte,” sade hon skämtsamt om hans kommentar innan, att han inte kunde dansa. “Du verkar ha en av varje fot som alla andra.”
Birk
Jag sa det var drak-reservatet där min mentor där var Charlie Weasley.
Idun
Jag sa var är han. Jag tittar runt i rummet men ser honom inte. Jag tittar på Lukas och ser att han också är orolig. Han säger vi måste hitta honom.
Frej
Jag sa jag trampade dig ett tiotal gånger på tårna men tack för dansen. Jag plockar upp brickan för att gå och fylla på den när Idun och Lukas kommer fram och rabblar på om något om att Harry är försvunnen. Både Emarenthia och jag blir oroliga.
Emarenthia
Emarenthia blev orolig men lyckades hålla sig lugn. Hon kastade en förtrollning som fick henne att sväva upp till just under taket. Hon tittade från sin upphöjda plats runt i hela rummet men kunde inte se honom och återvände snabbt till marken.
“Vi får dela upp oss för att leta efter honom, jag kollar sovrummet och kontoret, så får nån annan kolla köket och balkongen,” sade hon och gick med bestämda steg.
Frej
Jag sa jag letar i köket jag var ändå på dit. Jag gick dit. Men i köket var han inte.
Idun
Jag sa jag kan ta balkongen. Du kan väl fråga runt här inne i rummet Lukas?
Jag gick ut på balkongen och tittade runt i vare skrymsle och vrå.
Emarenthia
Emarenthia öppnade dörren till sovrummet och kunde andas ut, Harry stod där inne vid fönstret.
“Hej Harry, vad gör du här inne?” frågade hon.
Harry
Jag skrek till och pekar på golvet där ett brev låg. På brevet stod det med stora bokstäver Du har inte kommit in på Loffers-skolan för Häxor och Trollkarlar då du inte har några magiska krafter.
När Emarenthia gick fram till brevet så förvandlade det sig till en man och Emarenthia skrek till. Jag gick fram till henne och tog hennes hand och drog tillbaka henne en bit.
Emarenthia
Hon skrek var beredd att slå till mannen som förvandlades fram framför henne men Harrys lilla hand drog henne några steg bak. Skyddande höll hon Harry bakom sig med mannen framför som vinglade till av förändringen.
“Vem är du? Vad gör du här?” frågade hon.
Harry
Jag sa det är en Bogart de förvandlar sig till ens värsta skräck! Den kom ut ur nattduksbordet när jag öppnade den! Jag skämdes för att jag var så nyfiken.
Birk
När jag hörde skriket från sovrummet så sprang jag dit men både Gabby och Fred sprang dit. När vi kom fram såg vi Emarenthia stå och hacka tänder och krama Harrys lilla hand.
Emarenthia
Mannen framför henne ställde sig rakt upp och nu kunde hon se vem det var, Alexander.
“Var inte fånig älsklig, du kan väll låta bli att ställa till en scen mitt bland folk, det tar vi hemma,” sade han och gick fram till Emarenthia för att ta hennes hand, som hon drog undan.
“Rör mig inte,” väste hon mellan tänderna. Hon förstod att han inte var verklig, men hon var låst, kunde inte komma på vad hon skulle göra.
“Lugna ner dig, jag vill inte hamna i skvaller-blaskorna igen, speciellt inte såhär nära valet, du ger mig dåligt rykte. Du är min fru, du ska stötta mig, inte skämma ut mig, kom vi går hem. Nu!” Boggart-Alexander försökte ta tag i hennes arm men hon tog några steg bak.
Det var först då hon insåg att de inte var ensamma i rummet. Hon kände skammen ta över henne, det var inte direkt kul att ha hennes värsta rädsla visad för alla. Hon skyndade ut ur rummet utan att möta någons blick, Harry hade hon med sig. Hon fattade att det inte var bra att lämna ett barn i samma rum som en boggart, gudarna veta vad boggarten skulle visa sig som sen. Hon hittade Loke och lämnade Harry hos honom utan ett ord och försvann upp i tomma intet. Hon transumerade sig hem.
Birk
Bogarten förvandlades till en Jonatan men jag förstod inte vems rädsla den tog upp då både Gabby och Fred stod lika långt ifrån den. Jag klämde mig förbi båda två så den förvandlades till en publik som buade. Jag tog snabbt upp min stav och sa riddiculus den förvandlades till en clown som får en paj i ansiktet. Vi börjar att gap skratta. Den backar tillbaka in i nattduksbords lådan. vi lyckas att stänga lådan igen.
Jag frågar dem vem av er är rädd för Jonatan? Jag vänder mig mot Gabby och Fred.
Gabriella
“Beror väll på vad han skulle säga,” mumlade Gabriella och vände sig om och gick ut ur rummet.
IT
Birk
Jag sa förlåt att jag lägger min näsa i blöt men visste du om att du hade en Bogart i nattduksbordet Gabby?
Gabriella
Gabriella stannade upp och vände sig om när hon blev frågad frågan.
“Nä, eller jo, men jag upptäckte den tidigare idag och hann inte få bort den innan festen, jag trodde inte att någon skulle vara här inne.”
Birk
Jag sa nu borde den vara rätt lätt att få bort den. Du ser rätt spänn ut vill du ha en massage?
Gabriella
Gabriella slängde en blick ut mot vardagsrummet där festen var igång. För att vara ärlig var hon inte så sugen på att gå ut dit igen.
“Ja, tack,” sade hon med ett leende.
Birk
Gabby satte sig på en stol och jag började att knåda hennes axlar och nacke. Där stod vi medans fler och fler droppades av från festen tillslut var det bara jag, Gabby, Frej, Lukas, Idun och Fred kvar.
Gabriella
När nästan alla hade lämnat festen reste sig Gabriella upp och tackade Birk för massagen. Hon viftade bestämt med trollstaven mot hennes kvast som började sopa.
“Bäst att få det undanstökat,” sade hon med ett litet leende till de andra och sade några mer besvärjelser som fick glasflaskor att flyga till tunnan, disken att börja diska sig själv osv.
“Vill nån ha te?” frågade hon till de som var kvar. Fred tackade glatt ja till de erbjudandet och Gabriella gick in till köket och började fixa med teet.
Birk
Både Birk och Frej tackade ja till teet.
Idun och Lukas sparade inte då de var djupt försjunkna i samtal med varandra.
Gabriella
Alla utom Idun och Lukas (som satt vid soffan) satte sig vid köksbordet. Gabriella började småprata lite med de andra. När teet var uppdrucket var klockan väldigt mycket.
“Jag tänkte gå och lägga mig nu,” sade Gabriella, “jag kan göra iordning sovplatser om ni vill sova över här.”
Birk
-Jag måste hem och ta hand om familjens trestralerna och min Jacky och med det så försvann Birk.
Frej sa jag kan inte heller stanna då jag måste jobba imorgon. Sen puffade han sig iväg.
Idun och Lukas tackad däremot ja till att stanna. Fred likaså.
Gabriella
Lukas gick fram till Gabriella och tog henne lite till sidan. “Du skulle inte vilja låta jag och Idun ha vardagsrummet för oss själva?” frågade han tyst.
“Visst, Kuddar och sånt finns i skåpet” svarade Gabriella med ett leende och pekade på skåpet i hallen. Hon gick fram till fred tog hans hand och drog med han till sovrummet. “Kom, du sover hos mig inatt” Fred rodnade lite. “Godnatt alla!”
Idun
Jag gick in på toan och bytte om till en pyjamas med tajta långa ben och ett linne till.
Sen gick jag tillbaka ut i vardagsrummet. Jag visste att pyjamasen klämde åt på de rätta ställarna.
När jag såg hur Lukas stirrade sa jag pyjamasen hålls på denna natt! Jag log lite finuligt.
Lukas
Lukas log tillbaka. “Ja, självklart” svarade han.
Idun
VI gick till säng. När vi låg där så kände jag att Lukas gjorde något men jag var för trött för att ens tänka och till slut så sov jag. Men jag tror inte Lukas märkte det.