Rollspel iFokus

Rollspel

Etiketterlexikontermer
Läst 55 ggr
[Tismon]
2022-04-05 08:17
3

IT

IT är en förkortning för Ide Torka. Det händer att man skriver att man har IT längst ned inom parantes på sina rollinlägg när man vill förklara varför texten blev kort och/eller "torr"

Det kan liknas med Writers block som många novellskrivare får eller Art block som konstnärer får

• Redigerat 2022-04-05 08:19 av [Tismon]
Niklas
2022-04-07 10:19
0

Är det inte bättre att låta bli att skriva när man har idétorka eller måste spelet dra vidare just då?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mitchika
2022-04-07 10:27
2

#1: Absolut, dom första dagarna eller så, men idétorka kan vara så länge som några veckor upp till flera månader beroende på omständigheter och utomstående faktorer, till exempel. 😰

Mitt bästa förslag vid längre idétorka är att kontakta dom övriga deltagarna i rollspelet och prata om det. Oftast så kan man komma fram till en lösning tillsammans, dela med sig av varandras tankar och planer och det kan ofta sparka igång inspirationen och idéerna igen. 😀

Vet man inte vad man ska göra eller hitta på med sin karaktär just nu kan man till exempel kontakta resten av spelarna bakom scenen/utanför rollandet och se om dom har något planerat som ens karaktär kan bli involverad i på något vis. Alternativt om dom skulle kunna tänka sig starta något eller hitta på något med ens karaktär om dom inte har något planerat eller på gång.

Bra kommunikation mellan spelarna är jätteviktigt i Rollspel, speciellt i friform där det (oftast) inte finns en spelledare som leder spelet.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Niklas
2022-04-07 14:49
0

#2: Wow, jag trodde den obegränsade möjligheten att använda fantasi skulle råda bot på all idétorka. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mitchika
2022-04-07 15:10
0

#3: Haha, nja, riktigt så enkelt är det inte alla gånger. Jag menar, alla Rollspel utspelar sig i världar som har regler och dylikt som behöver följas. Så det finns ju begränsningar inom Rollspel också och det är inte alltför svårt att måla in sig i ett hörn.

Visst kan jag väl skriva vid att idétorka att:

"Plötsligt började marken att skaka så kraftigt att möbler välte, hustaket ramlade på sned och fönsterrutorna gick sönder. Utan förvarning så körde en röd drake in sitt enorma huvud i det nu öppna vardagsrumsfönstret. Dess gyllene ögon såg sig panikslaget omkring i rummet tills den fick syn på Sune, Juliette och Roger där dom satt, förstenade av skräck, på soffan.

"Tack och lov att jag äntligen hittade er!" utbrast draken lättat. "Ni anar inte hur många hus jag kikat in i innan jag kom hit. Alverna har gått samman och gör uppror i Ylendahla, landet bortom horisonten och kungen har blivit tillfångatagen! Ni är dom enda som kan läsa runorna som beskriver vägen till den förlorade, heliga skriften som alverna vill ha i utbyte för att släppa kungen fri igen. Hoppa upp på min rygg, vi måste bege oss av omedelbart!"

Om jag skulle skriva det här i ett Rollspel som utspelar sig i vår värld med samma regler och lagar som vår värld har och där Sune, Juliette och Roger alla jobbade på Ica Maxi och höll på att reda ut en trasslig kärlekstriangel samtidigt som dom försökte sätta dit chefen som stjäl pengar från butiken, då skulle det där nog inte bli direkt uppskattat. 😂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot