Friform
Friform är ett typ av Rollspel som går ut på att man rollspelar med berättandet i fokus. Alla tillsammans skapar ett Narrativ - alltså finns det ingen Game Master som styr upp det. Friform är vanligast i text men fungerar också i tal (att man träffas i verkligheten eller har sessioner genom Zoom eller discord). På Rollspel iFokus kommer friform antagligen vara det vi fokuserar mest på då formen är bättre anpassad till forumtrådar
- Redigerat 2022-07-25 14:52 av [Tismon]

Innebär det att man i förväg gemensamt funderar ut ett mål med spelet eller hittar man bara på längs vägen och ser var det landar? :)
#1: Det kan finnas ett mål, t ex i rollspelet De Annorlunda är målet att fly till grannlandet Lun. Men hur det sker och om det faktiskt lyckas vet man aldrig.
Rollspelet kan också vara utformat så att målet är något som man hittar längst vägen
#1: Jag har rollspelat genom "friform" i snart över 20 år och det kan vara helt olika beroende på vad för Rollspel det är! Internationella rollspelscommunityn är gigantisk och det finns alltid något för alla. Jag har just nu 5 aktiva Rollspel igång som är i privata chattrum med personer som har svarat på "annonser" jag lagt ut på olika hemsidor. Det är berättelser om allt från postapokalyptiska världar till college-drama till 30-åringar som försöker bilda familj.
Det alla (mina) har gemensamt är att vi har en grund som vi sedan bygger från. "Det är karaktär A och karaktär B och detta är premissen, så jobbar vi utifrån det".
Ett av de Rollspel jag har är på en hemsida med runt 100 medlemmar som tillsammans utgör runt 400 karaktärer. Alla karaktärer bor i samma stad och man skapar nya konton som "karaktärerna" och postar sedan rollspelsvar (där karaktärerna träffas "irl") samt sms (som karaktärerna) och liknande. Det finns en hel community bara av människor som säljer forum-skins till rollspelshemsidor! Privatpersoner som drämmer iväg perfekta css & javascript-skins för 3000-9000 kr och får sålt det direkt. Folk lägger verkligen sin själ på denna hobby!
Ett annat Rollspel är på en öppen discord-server med runt 30 medlemmar där det mest är ett "chattrum" för karaktärerna. Alltså att man chattar som sina karaktärer. 😊
Det var längesedan jag var med i ett Rollspel där saker var särskilt förplanerat. Vi har bara kört på och sedan snackat under tiden vilken väg vi ska gå. Jag är inte förstjust i alldeles för stora överraskningar heller.
- Redigerat 2022-07-25 06:07 av Hoseok