Stats
Stats är hur höga poäng man har på olika färdigheter. I PnP brukar ens stats bestämmas med tärningskast.
Låga poäng innebär att man är dålig på något och höga poäng innebär att man är bättre på det.
I PnP avgör stats tillsammans med tärningskast hur stor sannolikhet det är att man lyckas eller misslyckas med något som man försöker utföra
- Redigerat 2022-04-06 15:18 av [Tismon]
Hur sköts tärningskastande när man spelar Rollspel på nätet och ingen kan se den som kastar?
Jag vet att det finns program, hemsidor och liknande verktyg där det ska kunna gå att lösas på något vis, men jag vet inte exakt hur dom fungerar då jag aldrig har provat själv så jag kan inte säga säkert hur det funkar eller hur bra det är.
Jag har för mig att vissa kör så att man spelar via typ Skype och dylikt där alla deltagarna har webcam, då kastar man tärningarna så att det syns i kameran och alla ser.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#3: Jag har kört sessioner via discord, men då litade alla på varandra. Hade själv ingen tärning så jag laddade hem ett program i mobilen. Jag hade ju lätt kunnat fuska och säga att jag fick högre kast n vad jag fick men det hade ju inte varit kul alls och de andra spelarna kände likadant.
#4: Jag har själv noterat att bland dom bra och engagerade PnP-spelarna så är det väldigt mycket heder där och folk litar på varandra. Det blir inte kul om allt alltid lyckas, går rätt till, aldrig blir fel, alltid går som man vill och inget är något hinder i slutändan. Dom flesta brukar vara överens om det. 😀
Sen så blir det ganska uppenbart tillslut om någon fuskar. Det går att ha rejält med tur ibland och i perioder, men om det inträffar varje gång? Hela tiden? Varje karaktär och i varje spel? Då börjar det bli lurt.
PnP och Rollspel överlag handlar ju inte i grunden om att vara bäst, starkast och aldrig misslyckas heller. Det handlar om att man går på äventyr med en grupp andra personer, slåss mot monster ihop, tar sig igenom dungeons och har roligt tillsammans. Det är ingen tävling om vem som ska vara starkast, bäst eller vem som ska lyckas mest och så vidare.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Väldigt sent svar här, men jag har flera kompisar som spelar DnD genom spel som "tabletop simulator" där de själva kan skapa tärningar, pjäser, spelplaner, etc. och helt enkelt spela tillsammans genom spelet! Finns flera såna spel både på steam och online. 🤗
- Redigerat 2022-07-25 05:43 av Hoseok
#7: Det visste jag inte att det fanns! Låter ju jättesmidigt