Rollspel iFokus

Rollspel

Etiketterrollspelfantasybordsrollspel
Läst 72 ggr
dracopticon
2025-10-28 15:47
3

Håller på att bli tokig av mitt eget rollspelsprojekt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan många år tillbaka håller jag på och försöker skapa mitt eget bordsrollspel. Men mitt projekt är effing enormt!

Dels vill jag göra klart min värld, kallad EBROS. Massor av text, bilder och kartor har gjorts, men det tar aldrig slut…

Sen ska jag göra klart själva systemet, inspirerat av Basic Roleplaying (av Chaosium). Det arbetet är ENORMT.

Sist men inte minst ska jag skriva klart själva bakgrundsstoryn - också ett kolossalt arbete. Men alla dessa delar är någorlunda klara i mitt huvud. Dock skulle jag behöva vara nånstans 10-11 personer till bara för att kunna klara av det!

Spelet heter DÄNN (en förkortning av fyra ord).

Det handlar om en ö, kallad Bolonne, där alla spelar varsin mänsklig adelsman eller adelskvinna som har hand om varsitt län under en greve (spelad av mig, spelledaren). Alla är släkt, men kan vara relativt avlägset släkt med varann. De brukar dock umgås och på ön finns det dessutom det egna Härskarfolket, Mardeyerna, samt ett annat "Tjänarfolk", Reikarna som ofta avskyr spelarkaraktärernas eget folk, med vissa undantag. Reikarna var på ön först, men dessförinnan har det alltid funnits Féfolk, alltså typ Alfer, Troll, Älvor, etc. Det finns inga Alver och Orcher, istället är Féfolket nästan de enda motsatta, konstiga varelserna på ön (som i den irländska myten om Sidhe som kan vara både onda och goda) och lite som våra väsen i Skandinavien. Värst är de Mörka Féerna, de är mer eller mindre i krig med Mardeyerna. Nu håller dessutom det på att hända nåt stort och konstigt. Ingen vet exakt vad, men det sägs vara nåt som Fédrottningen planerar. Hon HATAR Härskarnas människor och har länge fört ett sorts magiskt gerillakrig mot Härskarna på ön.

Dessutom finns det en typ av "dvärgar", egentligen en sorts motsats till Féfolket. De är i förbund med Mardeyerna och bra på att bygga och smida saker - förstås. Men de är också helt emot risker, också det i total motsats mot Féfolket som älskar risktagande och ett utsvävande, "in your face"-liv. Det är det som orsakar så mycket problem med Mardeyernas folk. Tjänarfolket, Reikarna som, som sagt bott på ön innan Mardeyerna kom hit och som ofta kommer bra överens med Féfolket, är nästan alltid hjälpta av Féerna. Greven på ön planerar ett nytt bröllop för sig själv, då hans fru långt tidigare dött (genom Féfolksmagi). Därför förbereds ett storkrig med Féfolket, där t.o.m. Legionärer från Imperiet på kontinenten i söder (som ön är en del av) har kommit iland för att hjälpa till. Det drar ihop sig till en storm och ingen vet riktigt vad som kan hända. Tecken på konstig magisk påverkan av mänskliga Mardeybarn som föds har skett under nästan 50 år, det sägs att de har förmågor som gör dem till antingen mycket starkare, snabbare, psykiskt starkare, snyggare, klokare eller friskare än normala barn. De kallas Lövblodsbarn då de sägs ha en blandning av Féfolksblod och mänskligt blod. Naturligtvis är spelarnas karaktärer några av dessa arvingar. Det gör att de ses som annorlunda och inte alltid så uppskattade. Men eftersom de är adelsmän och -kvinnor är det få som egentligen kan göra så mycket mot det.

Jag vill kunna ge ut spelet innan slutet av detta årtionde! Men huga vad arbete det är! Wish me luck.

Man får stå ut med mycket om man ska vara "outstanding".

• Redigerat 2025-10-28 15:48 av dracopticon
Mitchika
2025-10-28 18:25
2

Lycka till, det låter ruskigt spännande och enbart upplägget du sammanfattar här gör mig helt klart intresserad och nyfiken på både spelet och världen! 😄

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

dracopticon
2025-10-29 12:46
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stort tack för dom orden Mitchika! Ursäkta det sena svaret här.

Ja, Imperiet, eller egentligen "Högkungadömet" heter Teregis och spänner många tiotals mil över kontinenten Gantyon, som sagt söder om ön Bolonne, med fler kolonier och lydriken på andra ställen i världen. Det är ett Högkungadöme, men många adelsmän klagar i dagens läge och kallar det en Magokrati då Magiker-klassen är den dominerande och den gamle Högkungen Athelnar är senil. Hans fru och son säger sig ha kontroll på riket, men det är nåt stort på gång hos de styrande Magikerna i det centrala Magikerkastellet i Imperiets hemma-område. De har experimenterat med någonting under väldigt lång tid och nu är det märkligt tyst där. Ingen adelsman utom de allra mäktigaste har egentligen någon insyn i vad som sker i de inre cirklarna där.

Samtidigt har fred med Féfolket nåtts på kontinenten, helt enkelt genom att Imperiet varit framgångsrika i sitt eget krig mot deras Mörka Féer. De mest krigiska av Féfolket på Gantyon besegrades för över hundra år sedan. Så bara på ön Bolonne finns de egentligen kvar i någon maktkoncentration. Därför är det viktigt för greven av ön bevisa sig kapabel att göra detsamma med dem där. Ön hemsöks också av Ceivtens (v uttalas som f), nordmän som gör räder mot deras stränder.

Men greven är just nu upptagen med förberedelserna av sitt eget nya bröllop. Kriget med Féfolket på Bolonne ska starta, men har skjutits på framtiden pga giftermålet mellan honom och Legionär-befälhavarens dotter. Det har dock varit något avvikande med dottern under de senaste veckorna. Hon har betett sig osympatiskt och avfärdande till grevens planer. Hennes far är dock med på dem och har haft flera kontroverser med sin dotter. Ceremonin och festen förbereds i trots problemen, vid ett urgammalt kapell på ön, ett som är vigt till Arktan - Paladinguden - och alla dignitärer är planerade att närvara, även spelarnas karaktärer. De bär, förutom mycket vackra kläder, även sina släktvapen, de som ön Bolonne är berömt för, förutom Lövblodsbarnen. Dessa vapen har inte hittats någon annanstans än på ön Bolonne och sägs vara smidda av en urgammal Reik-smed, något som Magiker från kontinenten ibland rest lång väg för att forska i. Men vapnen är förutom sin kraft, instabila och alltid belagda med någon typ av förbannelse och används bara som ceremoniellt burna vapen vi viktiga sammankomster som detta bröllop (det är alltid lite nervöst att ha dem på sig, men de är oerhört vackra med intrikata mönster och runor som ingen egentligen vet vad de betyder).

Det blåser upp till ganska dåligt väder också, så bokstavligt en storm, på samma tid som folk anländer till kapellet.

Ja det här är bara inledningen på startäventyret. Det finns så mycket mer att berätta om både väsen, platser och seder.

Nog om det! Kul att få berätta.

Man får stå ut med mycket om man ska vara "outstanding".

• Redigerat 2025-10-29 12:48 av dracopticon