Ny Sajtvärd
Hej!
Jag tog över som Sajtvärd idag och har också tagit bort inaktiva Medarbetare. Jag tror inte att det är så många medlemmar som kollar in här längre med tanke på sajtens många år av inaktivitet.
Tänkte ändå informera om att det kommer ske många förändringar inom den närmsta tiden här inne och förhoppningsvis kanske vi kan skapa en plats för aktiva medlemmar att rollspela.
Personligen var det extremt många år sedan jag rollspelade så är lite ringrostig. Jag kommer försöka styra upp det som jag kommer ihåg hur det var och har ni några synpunkter eller frågor så skicka gärna ett meddelande till mig
Ha en fortsatt bra dag
Med vänliga hälsningar,
Tismon
- Redigerat 2022-04-08 02:15 av [Tismon]
Hallå där! Vad roligt att du kommer och blåser liv i sajten igen! Jag är själv en rollspelare och det vore jättekul om det kunde komma igång lite roligheter här. 😄
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Kul! Och lycka till. 😁👍
#1: Åh vad kul! Visste ärligt talat inte om det fanns fler rollspelare här som var aktiva! Jag körde allra mest friform men har också kört några få Rollspel som DnD och andra Rollspel som använder tärningar och en Game Master. Vad har du kört? 😊
#2: Tack så mycket! 😊
Lycka till!👍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#5: Tackar! 😊
#3: Friform här också. Både ansikte mot ansikte, över mail, text, chatt och i forumform. Fanfiction samt egenbyggda universum och världar. DnD och dylikt har jag tyvärr aldrig haft chansen att prova. Jag har alltid velat, men aldrig hittat en nybörjarvänlig grupp när tiden och orken funnits för det, så det har aldrig blivit av.
Jag kan nästan ingenting om DnD, men jag vill hemskt gärna lära mig för historierna jag har hört om och från det låter helt fantastiska. 😀
Friform är dock vad jag föredrar för det mesta då jag personligen tycker att själva berättandet, historierna och karaktärerna är det mest intressanta.
#7: Vad roligt! Jag har faktiskt aldrig kört friform IRL, det har bara varit i forumform. Tyvärr finns sidan inte kvar längre och har inte kunnat köra friform sedan dess
På senare tid, med IRL vänner har jag faktiskt kört några "pen-and-paper", men inte särskilt många och var aldrig GM själv. Får nog researcha om det så kanske jag kan skapa ett eget Rp själv 😊 Däremot vet jag inte hur det skulle fungera med ett sådant spel på ett forum eftersom när jag spelat har svaren kommit i samma veva medans på ett forum kan det ju dröja timmar om dagar.
Kan hålla med dig för föredrar friform själv också :) Det är inte så många regler, man kan fokusera på karaktärerna och berättelsen istället för att man går vilse konstant och gör fel i uppdraget son GM skapade 😂😂😂 Gud alltså vad vi alla var förvirrade och gjorde alltid fel, sessionerna tog längre än vad GM hade förväntat sig 😂
- Redigerat 2022-04-04 23:07 av [Tismon]
#8: Jag föredrar faktiskt att köra över nätet och i textform, ärligt talat. Det funkar rätt bra IRL också, men det är mycket smidigare att få allt nedskrivet så att man kan kolla tillbaka på viktiga detaljer vid behov plus att det är mindre krävande. Man kan skicka iväg ett meddelande när man orkar och hinner under dagen eller så kan man planera in sessioner och sitta ett par timmar hemma utan att behöva träffas någonstans. Sen kan man bryta när som helst också. Jättesmidigt överlag. 😀
Spännande! Jag har hört från personer som spelar DnD att det finns en himla massa olika verktyg i form av program och annat som man kan använda sig av om man vill spela online, så att säga. Inget jag har provat själv än, men det ska tydligen finnas en del som underlättar för just sånt. Sen pratar spelarna över valfritt chattprogram, till exempel Discord, under spelsessionerna. Jag vet inte hur det skulle gå att översätta till forumsform, dock, som du säger. 🤔
Haha, åh, det är min största rädsla när det gäller DnD och liknande spel. Jag är övertygad om att jag inte kommer hänga med alls, dra ut på allt onödigt länge och sen göra något oerhört korkat och få hela partyt dödat oavsiktligt. 😂
#9: Förståeligt! När jag körde monster of the week med IRL vänner så skrev vi alltid ned kortfattat vad som hade hänt i förra sessionen så att vi inte skulle glömma. Men ja, dock är det oftast inte så smidigt att man alltid kan avbryta :)
Ahaa vad smart! För det är nästan en hel vetenskap med allt man behöver hålla koll på och hur man räknar med tärningskast (dina Stats påverkar ju "the outcome") och jag sitter ofta bara som ett frågetecken 😂. Duuu… I de få PnP Rollspel som jag spelat så har oftast hela gruppen som förstört det, vi alla var typ en grupp med idioter 😂 I ett Rollspel hade jag fått jättedålig tålighet och jag var en rik och bortskämd ung kille. Så varje dag drog jag bara till krogen och blev stupfull för jag tålde ju inget 😂😂😂 GM facepalmade konstant hahaha
Ringrostig friformare här också!
This is gonna be awesome. Lycka till!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#11: Tack! Vad roligt med fler friformare 😀

Vad roligt!
Spelade mycket Drakar & Demoner när jag var yngre och numera är det mest brädspel av olika slag (inte sällan med Lovecraft tema). Vi turades om att vara spelledare och gjorde egna äventyr. Minns att vi brukade förbereda kartor genom att koka pappret i te och bränna kanterna… :)
Har flera kompisar som jag vet spelar mycket fortfarande. Kanske är det dags att ta upp denna härliga eskapism igen… :)
// Staffan
#13: Åh vad kreativt sätt att göra kartorna på!
Varför inte? Dela gärna med dig utav era äventyr 😊
Kul! Lycka till! 😁
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#15: Tackar! 😊
#17: Tack, det var tack vare dig som jag blev det 😊
#19: 😊
Bara provat på Rollspel en gång då jag blev inbjuden av några vänner att testa.
Vi körde helt över nätet via roll20 och använde Discord för att prata och den uppsättningen kan jag rekommendera.
Det var skoj att ha provat på men jag har helt klart inte fokus för det och tappa ofta bort mig med vad vi gjorde 😂
Hade behövt massa fusklappar att titta på med all bakgrundsfakta och allt vad vi pyssla med då hade det kanske gått enklare att få till.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#21: Aha, har själv kört mer Friform. Jag är osäker på hur man skulle kunna ha andra former över ett forum, men det kan vi lösa om det finns intresserade :)
Om du (och andra) är intresserad av att rollspela men inte vet hur man gör och inte vill ha något för svårt så kan jag skapa ett lätt en-menings-rollspel så kan de som vill pröva på :) Man behöver ofta inte hålla koll på en massa saker i friform
#0: lycka till
Men det behövs kanske inte då det går så bra för dig :-D
Tjena^^
#23: Tack 🙂