De annorlunda (Chatt)
Rollspelet > hittar du här <
Anmälnings-tråden > hittar du här <
Här diskuterar vi allt som har med rollspelet att göra
Deltagare
Namn: Trista (gruppens ledare)
Ålder: 27 år
Kraft: Teleportation
Namn: Ben
Ålder: 19 år
Kraft: Formskiftare - Hund
Namn: Lavendel (Lavl)
Ålder: 14 år
Kraft: Stoppa tiden
Namn: Amber
Ålder: 13 år
Kraft: Formskiftare - råtta
Namn: Strach Ilmari Draak
Ålder: 21 år
Kraft: Vattenbaserad (drakeld) och övermänsklig/skarp hörsel.
Namn: Ilium
Ålder: 20 år
Kraft: Djurtelepati, Pricksäker med pilbåge
- Redigerat 2022-04-16 23:28 av [Tismon]
Det är ju jätte kul att rollspela! Det har jag inte gjort innan, men man får verkligen vara kreativ, samtidigt som man får hjälp av andra med att fortsätta berättelsen :D
#1: håller med. 😁
#1: I senaste inlägget skrev du att Lavendel "flyttade lite" på Ben. Kan du förtydliga hur och vad du menade med det? 🙂
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#1: Sen så tror jag inte att hon startade tiden igen heller? 🤔
#4: Verkar inte som det? 🤔
#6: Inget kan ju hända nu i rollspelet eftersom att tiden står still, eller hur?
#4: oj ja juste. Jag tänkte inte på det.. alltså med flytta så menar jag bara lite på ställningen så att han blir lite förvånad sen när tiden startas igen.
#8: Du får starta tiden så att de andra kan röra på sig också 😂
#8: Förlåt, men kan du vara lite tydligare? Han är en hund, han står på alla fyra. Om hon flyttar på hans ben så kommer han att ramla omkull så fort tiden startar igen, till exempel. 😅
#10: det är lite det som är meningen 😅 hon är ganska elak av sig..
Fixat med tiden!
#11: Jag gillar henne, alltså att hon är lite elak. Det skapar rum så att hon kan utvecklas mycket som karaktär 😉
#12: tack ☺️
#13: Du får dock gärna starta tiden igen för just nu står vi alla fast 😂
#11: Sånt får du gärna kolla med mig först innan du gör, för Lavender "attackerar" och skadar min karaktär. Inte allvarligt, men det hör fortfarande till. Hon använder sina krafter på Ben och fäller honom så att han faller till marken.
Jaha det visste jag inte.. kan jag ta bort den biten då? Är helt ny på detta haha
Så, nu är det fixat haha
#16: Det börjar falla in i PP-området eftersom att hon påverkar min karaktär utan mitt godkännande. Även om hennes kraft tillåter det så tillåter ju Bens kraft att han biter Lavender i armen eller i halsen när hon ligger och sover och inte kan försvara sig, men det är ju inte okej att jag låter honom göra det, till exempel?
#17 Det är ingen som helst fara. Du får jättegärna göra det om du vill låta Lavender göra så, men kolla med mig först bara. 😀
Alla handlingar som involverar en annan persons karaktär, speciellt såna som innebär att karaktären blir skadad eller utövar sin kraft på dom, behöver man kolla med spelaren först innan man gör det! 😀
#19: okej då vet jag det! Tack!!
Det är iaf borta nu, så alla kan fortsätta :)
#19: Tänkte mer att PP var ifall hon gjorde det och Ben definitivt ramlade. Alltså att Amelie skriver "och så ramlade Ben" vilket hade varit PP. Men han har ju nu möjligheten att "bara snubbla" eller lyckas sätta ned benet innan han snubblar, om du förstår vad jag menar? 🙂
Men ja det kan ju vara smart att man frågar om sådant innan i framtiden
- Redigerat 2022-04-10 21:56 av [Tismon]
#21: Men i det här fallet kommer Ben inte ens ha chansen att sätta ner benet eller justera vikten? Han kommer ju inte hinna uppfatta vad som har hänt förrän han rasar ihop. Tiden står still. Ena sekunden står han normalt, nästa sekund är ett ben uppe i luften eller så är hans ben positionerade annorlunda (det var inte detaljerat exakt vad hon gjorde) och han kommer inte ha en chans att reagera.
det blev lite lång text nu, men hade en hel del att ta igen så… 😅😁
#22: ja, det är sant. 🤔
I fallen man vill "fråga om lov" att involvera en annan karaktär (eller har en ide som kan tänkas involvera en annan karaktär) ska man göra det i denna tråd eller diskutera det i privat meddelande?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#22: Ena sekunden står han stabilt, andra sekunden är benet i luften men han har ju inte fallit ned till marken, så på den lilla luckan mellan benet är i luften och han ligger på marken kan han känna fallet och instinktivt hitta balans. Jag tänker som, du vet, när man bränner sig på en spisplatta och inte ens hinner tänka utan man drar bort handen av ren instinkt.
Men ja, jag förstår hur du tänker så detta räknas då som PP 🙂
#25: Båda fungerar
missade kommentaren du skrev tidigare, Tismon. Och ja, i framtiden så skapar jag gärna Rollspel. när tiden räcker till och andan faller på. 😁
Och förresten, att jag för närvarande kallar karaktären Lavendel för just Lavendel istället för smeknamnet Lavl, är för att vi nyss har träffats och smeknamn skulle vara för familjärt än så länge.
#28: Härligt! Det var nog inte så dumt att jag återupplivade denna sajten trots allt 😊 Självklart så gör du det om och när du vill!
#29: nej, precis, för det här var ju görroligt! 😁
#26: Jo, men här får Ben verkligen ingen förvarning alls. Det är en onaturlig/övernaturlig händelse och där finns det inte automatiskt några instinkter för det. Speciellt inte för Ben som redan har svårt att röra sig med och styra sin hundkropp som det är. Med dom omständigheterna i åtanke är det ett garanterat fall, om du förstår hur jag menar? 😀
Det är inte bara hur instinkter och saker och ting funkar generellt som man måste gå efter, utan även dom individuella omständigheterna.
#31: Ah sant, det tänkte jag inte på, att särskilt Ben har ju lite svårt med motoriken. Men texten är i alla fall ändrad av Amelie 🙂
Ja, alltså,, jag visste inte detta men det är nu ändrat :D
JAG KOM PÅ ETT ROLIGT KONCEPT
Föreställ er en bounty hunter som upptäcker att de är en Annorlunda 😂
Och om någom undrar hur flytande drakelden ser ut, så tänker jag mig det att det ser ut som när Smaug från Hobbit sprutar eld. 🐲
#34: kul koncept. Diggar det! 😂😆👏
#32 & #33 Det är mycket att komma ihåg och ha i åtanke, vilket är varför det är så viktigt att kunna prata om och diskutera det vid sidan av rollandet. 😀
Lavendel får gärna göra sånt mot Ben och var aldrig rädd för att fråga om det, men jag skulle vilja bli informerad om det först då en sån händelse kommer påverka honom rejält och resultera i en kraftig reaktion som bland annat skulle avbryta konversationen med Strach som han har just nu, till exempel.
Jag vill gärna att Ben stannar i katakomberna och pratar lite med dom andra karaktärerna. Om Lavendel skulle gjort så mot Ben, då hade det inte kunnat hända på grund av hans reaktion. Därför är det viktigt att man pratar med varandra innan man gör något mot någon annans karaktär. 😀
#35: vad coolt!
#36: ahahah eller hur! Det har säkert hänt med tanke på att De Annorlunda har sina krafter latent i kroppen men upptäcker inte det förrän något triggar deras kraft. Så vem som helst kan vara det i själva verket 🤪
#38: ja, när jag kom på hur jag ville att hans kraft skulle te sig, så tänkte jag direkt på Smaug. 😊
Ja, säkert. Det verkar inte alls så otroligt.
Skulle vara intressant om man i spelet längre fram stöter på en sådan karaktär.
#34: 🤣
Hen bara.- uhh.. oj?
#40: oopsie 😳
#39: aha makes sence! Ja kanske gör dem det 😊
#34: Jag skulle tycka det vore superkul att träffa på en sån karaktär i rollandet! 😄
Jädrar, vilka historier, intriger och drama som kan uppstå från det! 😱
Gillar verkligen hur Trista är lugn som en filbunke.
#43: Jag med. 😄
#44: trodde nog att det skulle bli kul att rolla, men detta överträffar mina förväntningar. 😂
#45: Visst är det kul? 😄😄
Har spånat lite på min karaktär för att ge en viss typ av bakgrund (men tänkt sova på saken) och skulle kunna ändra den lite så att, även om min karaktär inte är en färdig bountyhunter, kommer från en känd familj av bountyhunters (och var ämnad att gå i familjens fotspår). Hade nämligen tänkt att hon skulle få ha en "känd familjs" bakgrund som ska försöka hållas hemlig.
#47: så spännande! Ser verkligen fram emot när du kan vara med. 😁
#47: Åååh, vad roligt! Det låter jättespännande! 😀😀
Att vara från en bounty hunter familj skulle ju vara lite mer logiskt än min första tanke så bra att det togs upp som förslag! :) Nu ska jag gå och sova på saken och se om jag kan drömma upp något mer bra som kan passa.
- Redigerat 2022-04-10 22:55 av Maleficum
#47: Låter verkligen spännande, sov så gott 🤩
jag har råkat skrivit fel det ska stå 13 år inte 16 min mobil har ju bsta auto korrekt
super kul att rolla om det är så man säger?
#52:??
#54: nellys karaktär Amber ska vara 13, inte 16.
Åtminstone tolkade jag det så.
#55: Hon är redan 16??
Btw Nellysofia12345 så måste jag informera dig om att bara skriva ett inlägg om gången. Det blir väldigt konstigt om man fortsätter rollspela utan att vänta på andras svar
#56: ja, och det var tydligen ett skrivfel från hennes sida.
Jahha oj, jag ät nyvaken jag läste det andra hållet 😅 Ändrar det
#58: jaha, så pass. Skulle precis fråga om man inte kunde ändra det eftersom spelet redsn har dragit igång. 😂
Men sådant händer. Toppen att du kunde fixa det. 😊
#59: Eftersom det är så tidigt så är det fine tänker jag :)
#60: ja, tänkte lite så jag också. Vore nog en annan sak om man hunnit längre i storyn.
#61: Precis!
Nä nu ska jag kliva upp, klä på mig, käka frukost och dra till stallet. Hinner nog inte svara rollspelet innan dess 🙂
#62: toppen. 😊
Får se om jag hinner svara innan du gör det. 🤪
Ligger hemma med magsjuka så är möjligt att jag somnar om.
#63: usch fy, känn ingen press. Vila upp dig och krya på dig!!
#64: tack, ska jag göra. 😊 lutar åt att slötitta (somna) till film just nu.
Men hoppas på att kunna aktivt rolla i e.m. iallafall.
#65: Hoppas du kan somna om! Och om du inte orkar rolla senare så är det ingen fara! Ta det bara lugnt och se efter din hälsa 🙂 Nu ska jag käka frukost så adios amigos!
#66: jodå, katten ligger hos mig just nu så det lär jag nog kunna göra.
Tack!
#63: Åh jösses, jag missade helt vad som skrev i den här tråden! Det händer ibland att kommentarer döljs eller inte visas när jag klickar in i en tråd om en massa kommentarer har postats sen jag sist kollade. Krya på dig! ❤
#68: haha, det är lugnt.
Och tack ska du ha.🌻
Jag har haft det relativt gott i soffan, så kan inte klaga. 😊
Så som Strach spelar vändtia, är hur jag alltid spelade det när jag var ung (tonåring).
Jag brukade aldrig vilja hålla i korten. 😝
#70: hur spelar man det?
#71: för att underlätta, så får du en länk, då jag inte är så bra på att förklara det.
Vändtia - hur går det till
#68: jag vet att vi egentligen borde byta de öppna hemliga korten också, men lite svårt att göra det i ett Rollspel tänker jag, så den biten kan vi väl hoppa över?
- Redigerat 2022-04-12 15:22 av [Moon AppleGrey]
#72: Absolut, vi behöver inte gå in på jättenoga detaljer. Ingen är väl speciellt intresserad av att läsa exakt allt om en spelomgång av vändtia i ett Rollspel. 😂
Jag är helt okej med att vara vag om vilka kort som spelas och används och skippa detaljer. Det är nog inte själva spelandet av det och hur någon av dom vinner som är intressant eller huvudsyftet i det här fallet, enligt min tolkning av det hela. 😀
#73: precis. Annat än om man verkligen gillar kortspel. 🤣
Ja, detta är ju bara ett sätt för karaktärerna att bryta isen och få chansen till att lära känna varandra bättre.
Enligt Strach är kortspel nästan obligatoriskt för att uppgradera bekantskap till vänskap. 😆
#74: Ja, eller om något spännande eller viktigt står på spel som ett pris i jackpotten eller så. 😀
Jo, exakt! 😄
För Ben blir det extra stort och speciellt då det får honom att känna sig som en vanlig människa igen för en liten stund, som en bonus. 😀
#75: noterade nu att jag hade råkat skriva fem kort istället för tre i kommentaren Strach delar ut kort, så har rättat till det nu.
Tror det var för att jag och skolkamraterna brukade köra mellan 3-7 kort i början, för att varje omgång skulle gå fortare.
Men tänker att här kör vi inte med några specialreglet, utan standard.
Förstår det, särskilt som han varit fast som hund så länge. 😊
#76: Ah, okej! Jag tänkte inte så mycket på det, ärligt talat. 😅
Jag har inte spelat vändtia eller vändåtta sen mellanstadiet, så jag kommer knappt ihåg ett dugg. 😂
Ja, det blir nog lättast så! 😀
#77: nä, men tänkte det att det var bra att ändra det så att det stod rätt. 🤪
Ja precis. Blir ändå spännande att se vem som vinner. 😁
#78: Du kan låta Strach vinna om du vill. Ben är ringrostig och lite ofokuserad. 😄
#79: vi får se. Det visar sig. 😂
Oj, nellysofia12345 och jag postade samtidigt.
nellysofia12345, vill du låta Amber gå iväg från bordet? Då kan jag ta bort den delen från min senaste post i så fall.
Okej, nu såg jag att nellysofia12345 ändrat! Då ändrar jag inte min post! 😀
:) ja
ps ni kan kalla mig nelly om ni ska skriva användarnamnet så det är väldigt långt :)
#83: Okej, ska försöka komma ihåg det! 😀
#83: Nelly, vad tycker du än sålänge då? Är det roligt att rolla?
#82: toppen. 😁
#83: okej, nelly blir bra. 😊
Själv heter jag Billy. Åtminstone kallas jag det. 😁
#85 japp!
superkul!:)
#87 okej ska försöka komma ihåhg :)
- Redigerat 2022-04-12 16:40 av [Lilium]
#88: om det är till hjälp så är det bara att titta på min signatur. 😉
Och roligt att du tycker att det är kul att rolla.
#89 haha ja nu såg jag ;)
Jag är alldeles för trött för att komma ihåg och hålla koll på korten.. 😅
#91 oj då 😃
#91: behöver du inte.
Att ni "såg" Strachs tankar var bara r att det skulle kännas lite mer levande, och att han fick en verklig anledning till qtt plocka upp korten.
#90: finfint. 😊
Kanske en sak att tänka på dock, i vändtia tar man alltid upp ett nytt kort efter att man har lagt ett, ända tills leken tagit slut, då varje spelare ska ha minst 3 kort på hand.
Just nu håller Amber i två stycken.
#93 just det :) haha jag glömde
#94: ingen fara. Men du kanske kan rätta till det?
#93: Ah, okej. Då hänger jag med. 😄
När det fortsatte nämnas specifika kort blev jag osäker på hur mycket jag behövde komma ihåg och hålla reda på. 😅
så!
#96: inget du behöver hålla reda på allts. Blir också snabbt tråkigt om man ska behöva hålla koll på kort man inte kan se, så qtt det verkligen stämmer jämt
#97: tack! 👍
- Redigerat 2022-04-12 16:48 av [Moon AppleGrey]
nu måste jag sluta rolla så amber får fortsätta spela utan att jag skriver :)
eller någontig
- Redigerat 2022-04-12 16:50 av [Lilium]
#99: skriv det i rollandet då :)
#100: håller med.
Ett till förslag, Nelly, är att du bestämmer dig för vems perspektiv du skriver som.
1sta (jag) eller tredje person (Hon sade, hon tänker/tänkte osv), för just nu så skiftar du emellan dem och det kan bli lite rörigt.
Om inte annat kan vi ju välja att göra ett tidshopp för att fortsätta rollandet. Avsluta nuvarande omgång vändtia med Amber, Ben och Strach, den kan ha gått fort, bestämma vem som vann och återuppta en ny spelomgång med Ben och Strach?
Det går att sammanfatta fint i några meningar och vi kan fortsätta. Nelly verkar okej med att vi låter Amber gå och vila, så kan det vara en lösning? 😀
#103: låter som en bra lösning.
Då kan väl Amber ha vunnit?
Nästa meddelande är din att skriva.
#104: Ja, jag tycker det också. Ben hade planerat att avsiktligt försöka spela sämre för att ge henne en chans att vinna. 😀
Det börjar väl hamna lite på gränsen till vad som är okej att göra, men det känns som det mest naturliga sättet att fortsätta saker och ting på.
Tismon, Nelly och Amélie, är ni okej med att vi gör så?
#105: det enda är väl att Nelly förmodligen redan loggat ut, så kan dröja innan vi får svar från henne. 🤷♂️
#106: Då kan väl Tismon, som är rollspelets skapare, få vara den som avgör i såna fall? Väntar vi in Nelly eller tar vi hennes godkännande att låta Amber gå och vila som att vi kan avsluta kortspelet på ett mer naturligt sätt? 😀
#107: okej, då väntar vi på Tismons svar. 😊
Det låter bra att låta Amber vinna 🙂 Just nu lagar jag mat IRL (hahahaha) men efter det så kommer maten i rollet också vara klart!
#109: Okej, då skriver jag ihop ett inlägg som nämner det lite kort. 😀
Bildbevis… Det var däremot ingen harsoppa 😉

Jag började skriva, men Nelly har ändrat sitt inlägg #99, så… hur gör vi nu?
#112: det där ändrade hon innan hon ens sade att hon inte hade tid längre.
För att hon hade glömt att ta upp ett kort (och satt med två i handen), som du ksn se i min kommentar #93.
Så skriv på du. 😉
#113: Nej, hon har ändrat sitt inlägg #99 i den här tråden, där hon skrev att Amber gick och vilade eller något.
#114: 
Så här står hennes senaste fortfarande.
Det hon tog som förslag i tråden har hon inte ändrat till.
Därför gäller det inte.
#115: Nu är jag förvirrad…
#116: ja, vi utgår ju ifrån hennes senaste kommentar I rollspelet. Och det är den som jag tog skärmdump av.
Att hennes karaktär har gått och vilat sig har hon inte skrivit i själva rollspelet ännu.
#117: Nej, jag vet, men… jag kan inte fortsätta scenen om Amber bara sitter där tyst och inget säger. Ben skulle inte ignorera en medspelare, utan han skulle försöka konversera med både Amber och Strach. Jag kan inte bestämma åt Amber att hon inte säger något eller ignorerar Ben.
Förstår hur du menar, men ska vi inte kunna avsluta kortspelet när vi vill det då?
Funkar ju inte om låt oss säga stt hon inte loggar in på ett par dagar. 😅
#119: Jo, det kan vi såklart göra. Så ska jag bara avsluta kortspelet, skriva att Amber vann och så påbörjar Strach och Ben ett nytt bara dom två?
#120: precis. 😊
#121: Perfekt! 👍
#122: att jag tog skärmdumpen förresten är för att jag iallafall då pratade i telefon, och det var lättare än att skriva hur jag menade med den. 😅
#123: Som jag sa innan, jag är trött idag och har lite svårt att hänga med i svängarna hela tiden. Speciellt när det händer och ändras mycket samtidigt. 😅
#124: jag förstår, men det är lugnt. 😊
Tycker ni att Lavendel stoppar tiden för mycket??
Jag använder det ofta då hon inte tycker om att prata så mycket, är ganska arg av sig. Då blir det en enkel flyktväg för henne eller vad man ska säga :)
#126: Jag kan säga som så: hon använder den för "perfekt". I och med att hon är så ung så behärskar hon den perfekt och verkar inte bli trött av att använda det så mycket eller någon biverkning 🙂
- Redigerat 2022-04-12 17:46 av [Tismon]
#126: nej, det tycker jag inte.
Det är ju din karaktär, och karaktärsdrag.
Håller dock med Tismon om att den är väldigt perfekt. Även om hon "fryser" till lite precis i början, så blir det alltid så som hon har tänkt sig.
Vad skulle hända om hon, av någon anledning, skulle råka ut för att den slutade fungera "mitt i" ibland?
Skulle inte vara lika förutsägbart.
- Redigerat 2022-04-12 17:47 av [Moon AppleGrey]
Det ska jag tänka på!
Skulle ju vända om tiden helt plötsligt startades ☺️
#129: Ja precis :) Även kanske ibland så får hon inte igång kraften? Om hon har stoppat tiden i mer än x antal minuter kanske hon får huvudvärk? Hade varit lite underhållande om hon fastnade och inte fick igång tiden igen och sprang runt i en kvart och försökte alla möjliga saker utan att tiden startade 😂 Man kan vara väldigt kreativ med det!
- Redigerat 2022-04-12 17:54 av [Tismon]
#126: Håller med både Billy och Tismon, dom gav båda riktigt bra feedback.
Jag vill dock säga att när hon använde kraften för att försvinna iväg från Trista och Amber tyckte jag personligen att det var riktigt bra användning av den. Hon ville verkligen komma därifrån utan att riskera att någon följde efter och jag kände paniken i henne i din text och visade hur hon kände riktigt bra. 😀
Eftersom du frågade, Mitchika, Strach är polskt ord, och "stra" är som i "strax", och "ch" som ett mjukt ch i Bach. 😊
Ksn inte förklara uttalet bättre än så.
#132: Åh, vad bra, då har jag uttalat rätt för mig själv och i mitt huvud. 😄
#133: ja. 😊
Har inte kommit långt i mina studier ännu, men håller på med en (betal)kurs online/via app.
Tack för all feedback! Kanske skriver lite av era förslag :D
Lavl sover dock nu så tänker att hon kan vakna när soppan är klar 🦆
Jagvförsöker skriva en text och jag kan inte svenska längre… Vad heter tableware? Alltså glas/muggar/tallrikar? När jag använder google translate får jag bara upp porslin 😂
#136: menar du bestick? (Gafflar, knivar etc)
Annars är det ju rätt med tallrikar, dricksglas.
Och porslin är också rätt.
- Redigerat 2022-04-12 19:35 av [Moon AppleGrey]
#136: Brukar nog bara säga att man dukar fram tallrikar och bestick… Finns det ett speciellt ord för det ens som i engelskan?
Toppen-karaktär , Maleficum. 😊👍
#140: man säger porslin om dem.
Dock ingår inte bestick i det.
Det är två olika.
- Redigerat 2022-04-12 19:39 av [Moon AppleGrey]
#141: Men allt är inte porslin… Vissa är i trä. Alltså träskålar?
Hon har alltså en blandad samling av trä, porslin och plasttallrikar eftersom det är saker hon hittat i de övergivna husen
- Redigerat 2022-04-12 19:40 av [Tismon]
#142: en annan typ.
Och finns, så vitt jag vet, ingen specifik term för det.
- Redigerat 2022-04-12 19:40 av [Moon AppleGrey]
#140: Det enda jag kan komma på är typ servis? Bordsservis eller matservis? Men jag vet inte om det funkar i sammanhanget.. Jag brukar bara säga "duka bordet" och kanske "det var länge sen hon fick duka bordet åt så många" fungerar?
#144: är inne på samma spår här.
FasT just servis tänker jag om te och kaffeserviser.
#144: Tack! Svenska kan vara klurigt ibland när det inte finns ord för saker man försöker beskriva 😂
#147: Jag vet precis hur det kan vara! Jag står med ena foten i dörren för att ta ut hunden efter maten, kan fortsätta rolla när jag kommer in. 😀
#148: super! Ta ut vovve så väntar vi. Jag håller också på att skriva mitt inlägg och jag är seg 😉
#139: Tack :)
#148: ingen fara, håller just nu på med maten då morsan i telefon påminde mig om att jag inte ätit ännu. 🤪
#150: jo, hon verkar vara en väldigt intressant karaktär. 😁
Maleficum, gud vad kul att få fått tid att slänga ihop och posta en Mall för Ilium! Den blev super, jag ser fram emot när hon dyker upp i rollandet. 😄
Lite OT, men jag har fått veta via PM att Ben håller på att få en liten fanfiction skriven om sig av en medlem som läser och följer rollandet. Det tyckte jag var jätteroligt. 😄
Åhh vad roligt!!!!!!! 😄
#155: Jag känner till åtminstone två som gör det! 😄
#156: VA?! 😮 Det hade jag inte väntat mig haha 😜
#157: Det kanske till och med är fler?! 😁
Men två gör det som jag har pratat/pratar med åtminstone. 😀
#158: Nu är jag riktigt nyfiken. Mitchika, du gav mig precis en ide 😉
#159: Spännande! 😀
#153: Vad kul! 😁
#157: inte jag heller. 😊
#160: Hoppas de svarar min undersökning 😁
Jag insåg precis att jag är dum…………………….
Ben är en hund.
Varför tog Trista fram en sked till honom?!?!
nu ska jag skämmas och dö hejdå 🤣
#164: Neeeej, Ben är ju egentligen en människa och han skulle verkligen uppskatta gesten, även om han inte kan använda skeden. 😀
#165: Hahahaha vad bra. Trista är ju också lite airheaded, så det kanske inte är för off character ändå 🤣
#164: ah, det märkte jag inte ens förrän nu när du sade det. 😅🤪
och på tal om att skriva fanfiction och annat.
Jag nämnde ju förut att jag funderade på att skriva/göra en serie med Strach.
Tidigare i dag så började jag med världsuppbyggnaden, så vet exakt var hans pappa kom ifrån och historiska händelser från det specifika landet etc. 😊
#168: Åh, vad roligt! Världsbyggande är bland det roligaste jag vet när det kommer till skrivande. 😄
#168: Häftigt!
Hoppsan! Strach var visst hungrigare än han trodde. Och lite av en "matgris". 😅
#169: ja, det är något av det bästa jag vet också, faltiskt, när jag börjar på en ny historia. 😄
#170: jo, Rp hjälper till qtt sätta fart på idéerna, om man så säger. 😝😊
Vill också bara påpeka att jag fick en väldans idetorka så mina inlägg är kanske inspirationslösa just nu men det blir nog bättre med tiden 🙂
#173: det är lugnt, och i morgon är det en ny dag. Det blir säkert bättre då. 😊
#173: Och just nu har det ploppat upp massa idéer hos mig och jag är inte ens där än 😂
#174: Hoppas! 🙂
#175: Meeh det är ju bra!! Ge mig lite av din inspiration!!!
#176: ja. 😁
#175: gör som jag, skriv ned dem, så har du back uper ifall det är något som passar i storyn sen.
Jag börjar bli lite för trött för att fortsätta ikväll, så jag kan eventuellt backa ur tills imorgon snart jag med.
Sen så blev jag lite osäker. Hade Trista hällt upp mat i skålar redan eller måste dom hälla upp det själva? För i såna fall kommer Ben behöva lite hjälp. 😅
- Redigerat 2022-04-12 22:05 av Mitchika
#179: Hon har redan fördelat dem i skålarna (hällt upp) så alla har lika mycket. Det räckte bara till 4 dock så hon avstår själv från att äta, jag ville demonstrera med detta att hon försöker se till att "alla har det bra"
#179: hade också läst lite fel, så rättade till min sista kommentar. Så nu står det att det var en skål Strach tog upp.
Ska f.ö krypa till kojs, så Strach får sova middag ett tag.
#182: Godnatt!
#183: Tack. 😊😴
#182: God natt, sov gott! 😀
Tror jag gör samma sak snart, men jag lämnar Ben med att äta sin goda gryta. 😄
#185: Godnatt till dig också!
#186: Tackar! 😀
Alsoooo en detalj som inte är jätteviktig men som jag inte nämnde i rollspelet - hararna hade Trista inte jagat utan hon har fällor utsatta som hon kollar regelbundet. Vilket förklarar varför hon kom hem med dem och inte fiskar
- Redigerat 2022-04-12 22:58 av [Tismon]
#178: Får nog ta och göra det! Får helt enkelt skicka meddelande till mig själv tror jag 😂
#188 smart!
#185: tack, och får önska dig detsamma i efterskott. 😉
Vill också påpeka… Att Trista har en överraskning till Ben som hon jobbat med sen han först flyttade in 🙂
#192: Åh, nu blev jag nyfiken! 😀😀
Själv har jag sovit bort större delen av förmiddagen och kommer inte orka rolla jättemycket idag, så Strach svimmade av skräck och är fortfarande medvetslös…. 😉
#194: Absolut ingen fara, vila och krya på dig!
#195: tack. 😊
Blir nog något avsnitt till av häxan surtant innan jag tar och sover en stund till, då jag har huvudvärk.
Men hoppas kunna fortsätta rolla efter det.
Annars så blir det inte förrän i morgon, men då vet ni åtminstone det.
#196: Som sagt, känn ingen press! Din hälsa är viktigast så kan du inte rolla imorgon, i övermorgon, dagen efter det… så är det helt ok 😊
Jag vill bara skriva en sak som tillägg till inlägg #87 i rollspelstråden där Tismon skriver att Trista hintar till att Ben inte skulle kunna öppna dörrar.
Ben kan öppna dörrar. Inte alla sorters dörrar och låsta dörrar kan han eventuellt få upp beroende på vilken sida av dörren han befinner sig på samt hur den är låst, men olåsta dörrar med vanliga typer handtag är inga större hinder för honom. Han har inte tappat kunskapen om hur dörrar fungerar, han är en ganska stor hund och han har duglig kontroll över sin kropp.
Bara förtydligar det. 😀
#197: tack, din omtanke värmer. 🌻
Och jo, lutar åt att det får vänta tills i morgon iallafall då magen börjat krångla igen och illamående ovanpå det.
Tur i oturen att körlektionen jag skulle ha imorgon har ställts in, för som det är nu så skulle jag inte palla med det heller.
#199: Usch, magproblem och speciellt magsjuka är inte kul! 😣
Krya på dig, jag hoppas det väntar snart! 🌹
#198: Aha! Tönkte just också med tankenpå hans svårigheter med motoriken har trista bara antagit att dörrar har varit omöjliga för honom att öppna :)
#199: Vad bra att det ställdes in och som sagt krya på dig! 🌺
#200: ja, precis, det är ju inte det.
Tack så mycket! 🌻💚
#199 krya på dig!
#202: ja, verkligen. Tack igen. 🌻
#204: tack, det ska jag. 🙂🌻
#201: Man bör aldrig anta något om någon annans karaktär, utan fråga för att vara på säkra sidan! Det är så man får veta. 😀
#206: Sant!
Men åååh, vad fint att hon gjort en bädd åt Ben! 🥰
Det kommer han bli riktigt glad och förvånad över! 😀
Nä precis, Tismon, ska du få Strach till att sova i riktig säng/inomhus/marknivå behöver du binda fast honom först. 😝
#208: håller med. 😊
Krya på dig Billy! Hoppas det vänder snart!
Aldrig skoj att vara sjuk men illamående är nog bland de värsta :(
Amber är så glad att få vara med men hon vågar ej ta kontakt med alla för att hon är lite för blyg och osäker för att ta kontakt så om ni vill lära känna henne är det smart att prata med henne om tex hennes förmåga eller något ;)
Jag har försökt skriva något hela dagen, men jag fick knappt sova inatt på grund omständigheter och jag har haft magont hela dagen. Ingen magsjuka här, bara magsmärtor som jag misstänker kan vara stressorsakade.
Jag vet inte om jag kommer få till något rollande idag. 😔
#212: Usch då :( Ta det lugn! Stress ska man verkligen vara försiktig med!
#212 ajdå men det gör ej något
krya på dig! :)
I Tismons inlägg 89 läste jag först mjölkpaket och tänkte direkt hur jäkla läbbiga skulle inte dem vara 😂 Sen när jag läste om såg jag att det stod mjöl och det blev inte lika konstigt.
#208: Vad bra! Ben förtjänar ju en ordentlig sovplats ju 🙂
#209: Hahah tänkte jag också! Trista vet ju inte det men hon har ju sett hur han frivilligt väljer träd när det finns mycket plats i katakomberna så hon gissade att han föredrog träd 😊
#211:Jadå 🙂 Trista var lite nyfiken på henne så hon kommer nog försöka lära känna henne lite
#212: Ajjj stackare 😢 känn ingen press alls! Ta hand om dig och gör lugna saker idag 🌺
#215: Hahahahahahaha mjölk från 1900 - talet låter ju verkligen döläskigt hahahah 😂
#215 blä haha 😂
#216 lite tips ;)
#215: jag läste och samma sak hahah 🤣
#210: tack så mycket. 😊🌻
Ja, håller verkligen med dig där.
#212: men, oj. 😥 ska du börja bli dålig också?
Då får du krya på dig med. 🌻
#216: ja, det kommer nog säkert att nämnas längre fram i storyn, och kanske också anledningen till varför. Vi får se. 😛
Förresten, när kommer Maleficums karaktär att stå med i anmälningstråden?
Menar, hon har inte joinat själva spelet ännu, men karaktären är ju klar.
#221: Det är bara jag som är glömsk! Fixar det nu :)
#222: ah, okej. 😊
Så 😊
#213, #214, #216 Tack! ❤
Det är ingen större fara med mig, jag är väldigt säker på att det är "bara" stress och kommer gå över snart. 😊
Vet inte hur mycket jag uttalat mig om bounty hunters men tänker att det kan vara värt att skriva ned.
Bounty hunters är prisjägare, de får betalt för att fånga Annorlunda. Annorlunda som blivit "upptäckta" brukar annonseras ut med ett pris på deras huvud. Många myndigheter men också privatpersoner är ingresserade utav att använda de Annorlundas krafter. Får de in en riktig värdefull Annorlunda kan priset vara flera miljoner. En mindre användbar Annorlunda går ändå på 50 000. Eftersom det handlar om mycket pengar så tar bouny hunters sina jobb seriöst och skaffar sig professionell kunskap om Annorlunda, taktiker på att fånga in dem osv. Det är numera sedd som ett välbetalt men farligt jobb. Vissa Annorlunda kan vara riktigt farliga - skjuta eld, orsaka jordbävningar, övernaturlig styrka osv. Så detta är alltså riktigt tränade människor som specialiserar sig inom det, deras liv står ju på spel så då måste de vara duktiga på det de gör.
Målet är alltid att fånga dem levande, men slår de tillbaka och är farliga så måste bounty hunters försvara sig och försöka neutralisera dem så gott de gåe. Detta resulterar väldigt ofta i att de råkar döda sina objektiv.
- Redigerat 2022-04-13 19:23 av [Tismon]
#226: kanske vore bra om man kunde ha all sådan information samlad på en plats så att det är lättare att fräscha upp minnet?
#227: Var skulle jag ha det samlat? 🤔
#226: Japp, jättebra att skriva ner! 😀
Men det förutsätter väl också att det är ett pris på den Annorlundas huvud? Jag menar, om en Annorlunda inte är avslöjad än eller allmänt känd för dom, som till exempel Ben, så kan dom väl inte identifiera honom eller liknande Annorlunda formbytare i hans sits?
Dom går väl knappast runt och skjuter alla djur dom ser utifall att dom skulle visa sig vara en annorlunda i en annan form, eller? 😅
En sak om dom hittar ett djur tillsammans med en eller flera Annorlunda, men om dom hittar en ensam kyckling i skogen eller ser en råtta på en äng så kommer dom väl knappast reagera med att anta att det är en Annorlunda och genast anfalla?
#228: förslagsvis i ts i själva rollspelet, fast under uppgifterna om de olika deltagarna.
För det är ju ändå i den tråden storyn utspelar sig.
#229: Nä precis, de går inte omkring och skjyter en massa random djur. Det vore ganska meningslöst. De är medvetna om att formskiftare existerar men de jagar dem endast om det är en bekräftad formskiftaare, eller att djuret finns i en grupp med Annorlunda
#226 bra att veta!
Känslan… När mat innehåller baljväxter… Och man inte vet det… Och får en allergisk reaktion…
Och halsen och munnen svider och man tänker gud jag vill inte ringa en ambulans det har jag inte råd med 😭
Tur att det finns antihistaminer (kortisontabletter) som man har hemma. Däremot har jag inte haft råd med nya EpiPens så hade antihistaminerna inte fungerat så hade jag varit körd.
Om ni slutar höra från mig så dödade min allergi mig RIP
Hoppas det är bättre med er!
- Redigerat 2022-04-14 19:41 av [Tismon]
#233: tänker kostnad för ambulans får man lösa på något sätt.
Behöver du den så ring!
Skickar också ett pm till dig.
#234: Det är okej… Verkar som reaktionen börjar gå över nu. Jag hatar att ringa ambulans, det kostar och jag känner mig typ jobbig
Det är alltid läskigt varje gång så behövde bara skriva av mig 😭
Hoppas ni (billy och mitchika) mår bättre idag!
#235: skönt att det börjar bli bättre. 💚🌻
Förstår det.
Dock med att känna sig jobbig, det är ju deras jobb, och det kan vara fråga om liv och död om det vill sig illa.
Så det ska du inte behöva tänka på, även om det kan kännas svårt att låta bli.
#236: jodå, magen har lugnat ned sig och jag har haft relativt med aptit idag.
Inte heller sovit lika mycket så det är också ett plus.
Dock lite halsont, men det ger nog med sig.
#237: Tack 🧡 Ja, blev faktiskt livrädd haha
Åh vad skönt att du kan få i dig lite mat i alla fall! Om du har lite ingefära hemma kan du göra ingefära-te? Det kan hjälpa mot halsont 🌺
Själv är jag "bara" rejält loppbiten lite över allt. Visa sig vi fått in loppor så både jag och mamma är "uppätna". Mira har fått fästing/lopp halsband nu (såg även en fästing idag som kröp runt inne).
Visa sig sen att fågelholken utanför ytterdörren krylla av loppor (så är antagligen fågelloppor så hoppas inte Sixten fått några eftersom han är fågel) så pappa fick ut och spreja och städa ur holken så nu hoppas vi de försvinner.
#239: ÅH NEJ!!!!!! Stackare! Jag hoppas verkligen ni blir av med dem snabbt! Det låter verkligen jättejobbigt!
#238: jodå, ingefära har jag. köptes visserligen i början av 2020, men tror inte det har gått ut ännu. får kika på påsen senare. 😊
#239: nej, usch så hemskt. 😧
ah, och Strach får fortsätta vara medvetslös i trädet till på lördag em, då jag har tid (och förmodligen full energi) till att rolla igen.
Så att ni vet. 😁
#242: Ingen fara, detta rollspelet är här för skojs skull och inte för att prestera/tvinga en att skriva 🙂
#243: nej, men tänkte bara ändå.
och idag så fick jag fullt upp med återbruk bl.a, så tiden räckte inte till.
#244: Juste ja! Lycka till med sajten 😄Ja det händer så skriv i rp:et när du har tid/orkar
#245: Tack så mycket. 😊 ska jag göra. blir definitivt i helgen iallafall. 😁
#246: Ingen fara! Och blir det inte till helgen så är det också lugnt, det är ju trots allt påsk!
#247: firar inte påsk, så för mig är detta som vilken helg som helst. 🙂
Oj, här har jag missat lite! 😱
Hur mår du idag, Tismon? Räckte det med tabletterna?
Jag har blivit förkyld och igår var min hjärna så seg att jag inte klarade av att skriva ordentligt eller formulera mig vettigt, speciellt på senare halvan av dagen, så jag höll mest bara lite koll på iFokus utifall att något hände som krävde att jag agerade.
Fortfarande förkyld idag, men lite bättre. Tillräckligt för att orka att skriva lite åtminstone! Ska se om jag klarar av att väcka Ben under dagen. 😀
#250 lycka till!
Bra att det blev bättre 😊
#250: hoppas det bara är en snabbis och du blir helt frisk snart!
Vi verkar ha fått bukt på lopporna. Idag har det inte trillat av någon från Mira så förhoppningsvis har halsbandet redan börjat hjälpa och inga loppor kvar vid fågelholken. Mamma har städat som en galning och vi har kört massa tvättmaskiner med soff överdrag, kuddöverdrag och kläder som kan ha risken att ha loppor i sig.
Inga nya bett på varken mamma eller mig sen igår.
Sixten verkar som tur är ha klarat sig (han tyckte jag var väldigt konstig när jag kolla igenom fjädrarna på honom 🤣).
#252: Jädrar, klart jag missade det också! Jag är verkligen i toppform idag! 😵
Det här är årstiden för dessa hemska fågelloppor, om jag ska tro vad folk berättat för mig, så det är förhoppningsvis "bara" det som ni råkat ut för. Även om det är vidrigt nog i sig. Min pappa har råkat ut för det ibland just för att dom har en jädra massa fågelholkar ute på tomten för småfåglarna att bo i och dessa är en otrevlig sidoeffekt av det.
Vad skönt att ni verkar ha fått bukt på eländet och tur att dom inte verkar ha hittat stackars Sixten! ❤
- Redigerat 2022-04-15 10:21 av Mitchika
sitter och väntar på att nån ska vakna till liv i kata komberna :)
😁
#254: ursäkta! Min hjärna har bara varit död och orkar inte skriva längre texter än typ 5 meningar. Har tröningsvärk efter ridningen och sov dåligt så jag är bara utslagen idag 😅 ska svara om jag fpr mer energi!
#255 ingen fara! det är okej alla har sånna dagar ibland :)
kommer kunna vara "mer" aktiv nu då jag kan använda skärm mer :)
jag kom på en rollspels ide
om man kanske skulle göra en rollspels karaktär som är som en själv med en "kraft" eller annat man önskar att man hade. eller någon ting sådant
är det en bra ide?
#257 förstår ni?
Alltså en som är baserad på dig typ?
#258: förstod vad du menade.
om det är en bra idé eller inte… tja, om någon är intresserad att rolla som det så.
Men med lite planering så går det säkert.😊
#259 tack vet ej om jag ska ge mig in på det eller ej kanske senare isåfall 😅
#260: skadar aldrig att "tänka framåt" 😁
#261nej😀😅
Jag hade råkat däcka i soffan i några timmar och vaknade precis 🤪 Ska laga mat nu men efter maten hoppas jag på att svara i rollspelet 👍
#263 vad kul, får jag läsa sen då 😀
Ojdå jag glömde! Ska iväg och rida nu men kommer förhoppningsvis skriva när jag kommer hem! (måste bara komma ihåg och min hjärna är inte så bra på att minnas 😂)
#265: blir nog bra med det.
Om du vill kan jag påminna dig. 😉
#266: Det får du gärna göra 😊
#267: då gör jag det. 🙂
nu får Amber äta dock ej jag
jag får vänta ett tag
dock är jag hungrig!
#269: haha samma här, kom hem från ridningen för lite mer än en timme sedan och ska ta mig själv i kragen och laga lite mat
Det tog sin tid innan jag kunde fortsätta rolla, men nu är jag iallafall här.
Tellus hemland Màmor har ett eget nationalspråk, och det är det som är Strachs modersmål.
Paù är väl ett av de ord man genast kan gissa sig till betydelsen av, men nämnde Tellus vid namn så att det inte skulle råda någon tvivel.
Kommer säkert då och då använda mig av ord och fraser från det språket (som ännu saknar namn), men det kommer alltid framgå i texten vad som menas.
Ah. Och jag nämde ju föruyt att hans ras är människa/vattenväsen?
Det är därför han bara har fyra tår. 😎 Han är dock femfingrig.
Okej bra att veta 😅
Intressant!
#271: och påtal om Paù, så är det bara ens egen pappa man säger det till/om.
Äldre som man inte är släkt med kallas Pauîh.
#275 okej😀
En anledning till att jag utvecklar´och ger mer kött på benen åt hans bakgrund, är ju för att jag planerar skriva/teckna en serie om Strach, och då krävs det ju saker som är helt mina egna idéer (han kan alltså inte vara en annorlunda i den bemärkelsen då det inte är min "skapelse")
#277 spännande!
#278: Jo. 😊
Väntar hem en leverans med nya kolpennor så att jag kan börja med första skissen på hur Strach ser ut.
#279: det ser jag fram emot 😍
#280 samma här 😀
Oh noooo.. jag glömde helt att Lavl skulle vara tillbaka dragen och aldrig le 🤦🏽♀️ Hon har ju gjort det jätte ofta
#282 haha ja lätt att glömma 😀
#282: det är en märklig situation hon befinner sig i. Hon kan ha lett av nervositet? den reflexen kan man faktiskt inte kan styra själv.
#280 och #281: kul! 😊
Ja.. jag antar att jag kan ”rädda” det genom att hon faktiskt blir tillbakadragen och slutar le igen?
#282 stod ju att hon "fejk" log i alla fall vill jag minnas
- Redigerat 2022-04-16 23:08 av [Lilium]
#286: ja precis. och att nu kanske hon ingte känner sig lika obekväm (att hon inte riktigt vet vad hon ska göra av sig) så ler hon inte per automatik längre.
Det är faktiskt något jag själv dras med, att jobbiga situationer får mig att le utan att jag själv vill det.
Stopp, jag hänger inte riktigt med vad som händer längre, det postas till höger och vänster. 😵
Ben sitter inte vid bordet än, jag har inte hunnit sätta honom ner vid bordet än. Jag var på väg att göra det. Jag försöker verkligen hänga med, men jag är lite trött i skallen.
#289: VA. Jag trodde verkligen att jag läst honom sätta sig 🤦🏽♀️ :O
#289 oj jobbig situation 😲
Ta det lungt så skallen hänger med 😀
#290: Nej, han gick in i köket och sa god morgon och frågade om alla sovit gott. Det var sista gången jag postade, jag har inte hunnit skriva något sen dess. Han har inte satt sig ner någonstans.
Nu ska jag sova så Amber är kvar såhär tills imorgon
#292: ”Medan han lyssnade på vad Trista sade gjorde han en ansats till att sätta sig till bords brevid Ben, när han lade märkte till att han var den enda som det inte var uppdukat åt.”
Det var här som jag läste det! Tror jag
#292: jo jag läste om kommentaren.
bvlev mångakommentarer för mig nu att läsa när man haft paus några dagar.
har rättat tuill det nu.
#294: Ja, men det är Strach/Billy som skrev det, inte jag. Jag har inte satt Ben ner, utan Billy skrev det och det var inkorrekt.
Men det är tydligen rättat nu. 😀
- Redigerat 2022-04-16 23:16 av Mitchika
#289: Tur att någon är "vaken" och uppmärksam! 😅
Tror nog också att det räcker med Rollspel för mig idag.😊
Godnatt allihopa!
Ps. Tismon, ifall min text är lite fel på vissa ställen så har du all rätt till att ändra den :)
#296: alla gör fel ibland :)
Godnatt alla!
Jag är så förvirrad 😂 Godnatt nellysofia12345 och amelie!
#299: angående vad? 😛
#300: det är bara så mycket som händer på samma gång 😂
God natt till de som tänker gå och lägga sig! (har inte druckit kaffe sedan jag vaknade på kvällen så hjärnan är mos just nu, och jag vet inte vem som kommer vara uppe och inte)
#301: ah, ja, då är jag med. 😉😁
#301: Precis det som förvirrade mig också! 😂
Vi verkar ha rätt ut det hela ganska bra nu, dock. 😀
Jag kommer vara uppe ett tag till, jag rollar gärna lite med den som vill och är vaken!
#304: Strach kommer vara tillgänglig. 😛
Kommer också vara tillgänglig! Dock skriver jag lite långsamt ibland så ni får ursäkta mig!
Ge mig en sekund så ska jag skapa en ny chatt-tråd denna börjar bli väldigt lång
Välkommen in till nästa tråd: https://rollspel.ifokus.se/discussion/1538998/de-annorlunda-(chatt)-2