Skapa vĂ€rld đ
Det hĂ€r blir kanske lite OT, men hoppas det Ă€r okej. đ Jag har tĂ€nkt skapa en fantasy-vĂ€rld, som dĂ„ Ă€r tĂ€nkt att rollspela i, och skulle vilja ha lite förslag pĂ„ namn till platser, osv.
Det Ă€r tĂ€nkt det ska vara gammeldags, typ medeltiden-1600-talet. Allt ska ha svenska namn. Det ska finnas magiskt folk ocksĂ„, hade tĂ€nkt ha med mĂ€nniskor som Ă€r formbytare. Det Ă€r tĂ€nkt att Ă€ven smĂ„ vĂ€ttar (typ pysslingar) ska fĂ„ vara med. Om nĂ„gon har en idĂ© om andra varelser, bĂ„de mĂ€nniskoliknande och inte, sĂ„ vill jag gĂ€rna veta. đ
Jag har tittat pÄ nÄgra fantasy-rollspel hÀr, (DÀr vÀgarna möts och anmÀlningarna till Mot den fria staden) och alver verkar oftast vara med. Men jag vill ha nÄgot annat, men har svÄrt att komma pÄ vad det skulle kunna vara. Idéer�
Och sist men inte minst, Àr det nÄgon som har nÄgot tips nÀr man ritar en karta?
TÀnkte börja med att bestÀmma vilka som bor dÀr, hÀr ar lite fakta jag skrev ihop om vÀttarna. (VÀttarna Àr vÀldigt inspirerade av beskrivningen av just vÀttar i boken Nordiska vÀsen av Johan Egerkrans.)
VĂ€ttar
VÀttar Àr smÄ varelser som Àr tÀckta av kort pÀls som liknar den möss har, och har Àven musöron och svans. Som en blandning av mus och mÀnniska, skulle man kunna sÀga. En fullvuxen vÀtte brukar vara mellan 20-30 cm lÄng. De kan bo lite var som helst, men oftast under marken eller nÄgot som liknar det.
Om det var nÄgon tveksamhet om det sÄ anvÀnder vÀttar klÀder, precis som alla andra mÀnniskoliknande varelser. De Àr Àven allÀtare.
Glömde visst nÀmna att skriften ska vara de runor som anvÀndes hÀr i norden under jÀrnÄldern och vikingatiden.
Jag Àndrade lite pÄ beskrivningen om vÀttarna:
VĂ€ttar
VÀttar liknar riktigt smÄ mÀnniskor, men de har öron som liknar mössens.
En fullvuxen vĂ€tte brukar vara mellan 20-30 cm lĂ„ng. De kan bo lite var som helst, men oftast under marken eller nĂ„got som liknar det. De Ă€r Ă€ven allĂ€tare. VĂ€ttarna har ett eget urgammalt sprĂ„k, men de allra flesta Ă€r minst lika bra pĂ„ svenska och en del pratar svenska Ă€ven med varandra. Det beror oftast pĂ„ hur nĂ€ra mĂ€nniskor och namn de bor. Bor de i en stad pratar de till exempel oftast svenska, men bor de mer avsides och inte i anslutning till andra varelser pratar de oftast sitt eget sprĂ„k till vardags. Av andra brukar det kallas âvĂ€ttiskaâ eller âvĂ€ttarnas sprĂ„kâ.
Absolut inte OT, att skapa vĂ€rldar Ă€r en viktig del av rollspelande och en otroligt rolig del ocksĂ„. đ
Alver Ă€r jĂ€ttevanliga inom fantasivĂ€rldar sĂ„ dom brukar dyka upp i stort sett överallt. đ
FÄ se, nÄgra förslag⊠det finns dvÀrgar, troll, hÀxor/trollkarlar/magiker, jÀttar, Àlvor. NÄgot i den stilen, kanske?
SajtvĂ€rd för PokĂ©mon iFokus och The Sims iFokus đș
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#4: Jag hade tĂ€nkt hitta pĂ„ nĂ„gon sorts blandning av alver och troll, för det mĂ„ste ju finnas nĂ„got som i alla fall liknar alver, liksom. đ Jag har bara ingen aning om vad det ska heta.
Ălvor har jag funderat pĂ„, i sĂ„ fall skulle det vara mer vĂ€sen-lika Ă€lvor, jag tror du förstĂ„r vad jag menar. NĂ€r det gĂ€ller magiker hade jag tĂ€nkt att det Ă€r nĂ„got man kan lĂ€ra sig att bli.
Etiketterna kom visst inte med ser jag, internet krÄnglade sÄ jag fick kopiera och starta om och klistra in, sÄ jag glömde visst att lÀgga till dom nÀr det vÀl funkade. Om du Mitchika vill lÀgga till etiketter sÄ kan du göra det.
HÀr Àr den faktan som jag skrivit ihop Àn sÄ lÀnge.
**Magi**
Vi vet nog alla vad magi Àr. HÀr kommer en liten genomgÄng av hur magi fungerar i namn pÄ vÀrlden.
Det Àr oftast lÀttare för namn Àn för mÀnniskor att lÀra sig olika sorters magi, och olika svÄrt frÄn person till person. För vissa kommer det naturligt och det krÀvs inte mycket för att lÀra sig, andra kan behöva Är av trÀning medan vissa aldrig skulle lyckas.
FörutspÄ vilket vÀder det ska bli
Prata med djur
LĂ€sa tankar
**Varelser**
En genomgÄng av de mÀnniskoliknande varelserna i namn pÄ vÀrlden. Dessa bor ofta i nÀrheten av varandra och samarbetar med det mesta.
MĂ€nniskoliknande varelser:
VĂ€ttar
En fullvuxen vĂ€tte brukar vara mellan 20-30 cm lĂ„ng. De kan bo lite var som helst, men oftast under marken eller nĂ„got som liknar det. De Ă€r Ă€ven allĂ€tare. VĂ€ttarna har ett eget urgammalt sprĂ„k, men de allra flesta Ă€r minst lika bra pĂ„ svenska och en del pratar svenska Ă€ven med varandra. Det beror oftast pĂ„ hur nĂ€ra mĂ€nniskor och namn de bor. Bor de i en stad pratar de till exempel oftast svenska, men bor de mer avsides och inte i anslutning till andra varelser pratar de oftast sitt eget sprĂ„k till vardags. Av andra Ă€n vĂ€ttarna sjĂ€lva brukar det kallas âvĂ€ttiskaâ eller âvĂ€ttarnas sprĂ„kâ.
MĂ€nniskor
MĂ€nniskor, helt enkelt.
Formbytare (mÀnniskor)
Formbytare Àr mÀnniskor som kan förvandla sig till ett djur. Detta Àr inte Àrftligt, och vem som helst kan födas som det.
** Har inget namn Àn **
namn Àr vid första anblicken vÀldigt lika mÀnniskor. Men de har en svans, med en hÄrtofs lÀngst ut i samma fÀrg som dess hÄr. De har Àven mycket mindre ögonvita Àn mÀnniskor. De har ett starkt band till naturen, vilket gör att de har lÀttare att lÀra sig magi Àn vad de flesta mÀnniskor har.
Ălvor
Ălvor Ă€r smĂ„, till och med mindre Ă€n vĂ€ttar. De hĂ„ller sig gĂ€rna borta frĂ„n civilisationen och Ă€r oberoende av andra och deras levnadssĂ€tt. De bor pĂ„ obebyggda platser i naturen och deras bon kan mĂ„nga gĂ„nger likna fĂ„gelbon.
Andra varelser som inte liknar mÀnniskor:
Drakar
Drakarna i namn pÄ vÀrlden kan se vÀldigt olika ut och vara olika stora.
Tankar och synpunkter om fler magigrejer och magiska djur uppskattas, och olika sorters drakar som kan finnas. đ
- Redigerat 2023-09-19 12:37 av Signur123
SÄ hÀr ser det ut nu:
**Magi**
Vi vet nog alla vad magi Àr. HÀr kommer en liten genomgÄng av hur magi fungerar i namn pÄ vÀrlden.
Det Àr oftast lÀttare för namn Àn för mÀnniskor att lÀra sig olika sorters magi, och olika svÄrt frÄn person till person. För vissa kommer det naturligt och det krÀvs inte mycket för att lÀra sig, andra kan behöva Är av trÀning medan vissa aldrig skulle lyckas. BÄde vÀttar och Àlvor har sin egen magi.
FörutspÄ vilket vÀder det ska bli
Prata med djur
LĂ€sa tankar
**Varelser**
En genomgÄng av de mÀnniskoliknande varelserna i namn pÄ vÀrlden. Dessa bor ofta i nÀrheten av varandra och samarbetar med det mesta.
MĂ€nniskoliknande varelser:
VĂ€ttar
En fullvuxen vĂ€tte brukar vara mellan 20-30 cm lĂ„ng. De kan bo lite var som helst, men oftast under marken eller nĂ„got som liknar det. De Ă€r Ă€ven allĂ€tare. VĂ€ttarna har ett eget urgammalt sprĂ„k, men de allra flesta Ă€r minst lika bra pĂ„ svenska och en del pratar svenska Ă€ven med varandra. Det beror oftast pĂ„ hur nĂ€ra mĂ€nniskor och namn de bor. Bor de i en stad pratar de till exempel oftast svenska, men bor de mer avsides och inte i anslutning till andra varelser pratar de oftast sitt eget sprĂ„k till vardags. Av andra Ă€n vĂ€ttarna sjĂ€lva brukar det kallas âvĂ€ttiskaâ eller âvĂ€ttarnas sprĂ„kâ.
MĂ€nniskor
MĂ€nniskor, helt enkelt.
Formbytare (mÀnniskor)
Formbytare Àr mÀnniskor som kan förvandla sig till ett djur. Detta Àr inte Àrftligt, och vem som helst kan födas som det.
** Har inget namn Àn **
namn Àr vid första anblicken vÀldigt lika mÀnniskor. Men de har en svans, med en hÄrtofs lÀngst ut i samma fÀrg som dess hÄr. De har Àven mycket mindre ögonvita Àn mÀnniskor. De har ett starkt band till naturen, vilket gör att de har lÀttare att lÀra sig magi Àn vad de flesta mÀnniskor har.
Ălvor
Ălvor Ă€r smĂ„, till och med mindre Ă€n vĂ€ttar. De har spetsiga öron och deras vingar liknar löv, och gĂ„r oftast i nĂ„gon brun nyans. Ălvorna hĂ„ller sig gĂ€rna borta frĂ„n civilisationen och Ă€r oberoende av andra och deras levnadssĂ€tt.
De bor pĂ„ obebyggda platser i naturen och deras bon kan mĂ„nga gĂ„nger likna fĂ„gelbon. Ăven Ă€lvor har sitt eget sprĂ„k, som Ă€r nĂ€ra beslĂ€ktat med vĂ€ttarnas.
Andra varelser som inte liknar mÀnniskor:
Drakar
Drakarna i namn pÄ vÀrlden kan se vÀldigt olika ut och vara olika stora. De har anpassat sig efter sin livsmiljö, och Àr Àven döpta efter den. HÀr Àr en lista över de olika draksorterna:
Skogsdrake
Skogsdraken Àr en av de mindre sorterna, och har som fullvuxen ett vingspann pÄ 3-4 meter. Den Àr antingen brun eller mörkgrön, med motsatt fÀrg pÄ ögonen. Skogsdraken bor som du kanske redan listat ut i skogen, och livnÀr sig pÄ andra djur dÀr. GÀrna Àlgar, men mindre djur gÄr ocksÄ bra. Den lever i bÄde lövskogar och barrskogar.
Lövdrake
Lövdraken Ă€r den allra minsta draken i namn pĂ„ vĂ€rlden, med ett vingspann pĂ„ 0,5-1 meter som fullvuxen. Den har oftast flera fĂ€rger, bland dem beige, brun, gul och grön. ĂgonfĂ€rg varierar. Till skillnad frĂ„n de andra drakarna Ă€ter inte lövdraken bara kött, utan Ă€ven bĂ€r och frukter. Lövdraken lever i lövskogar.
Bergsdrake
Bergsdraken har ett vingspann pÄ lÀngd nÀr den vuxit fÀrdigt. Den skiftar i grÄ nyanser, ögonen Àr grÄ med ett stÀnk av ljusblÄtt. Den lever i bergen och jagar det som gÄr att fÄ tag pÄ dÀr. Dess bo kan vara i en grotta eller undanskymd plats uppe bland bergen.
Havsdrake
Havsdraken lever vid havet, och har som fullvuxen ett vingspann pÄ lÀngd. Den Àr grÄblÄ, och ögonfÀrg varierar mellan gul och grön. Födan utgörs av de djur som lever i havet, bÄde under och över. Om en havsdrake fÄr syn pÄ ett byte under ytan, dyker den ner i vattnet för att fÄnga sitt byte. Havsdraken har en utmÀrkt syn och kan upptÀcka sjöfarare pÄ lÄng vÀg, och ibland hÀnder det att de slutar som mat Ät den. Fast det hÀnder inte sÄ ofta eftersom favoriten Àr vattenlevande djur. Den har sitt bo pÄ en klippa eller liknande.
Sjöodjur och havsormar
BÄde sjöodjur och havsormar Àr nÀra beslÀktade med drakar, men de lever i havet. (Och sÄ kan de inte spruta eld.) BÄda Àr köttÀtare och livnÀr sig pÄ olika djur i haven, och ibland kommer de upp till ytan för att se vad som finns att Àta dÀr.
Sjöodjur
Sjöodjur Àr mest lika sina slÀktingar pÄ land och har fiskfjÀll över kroppen, istÀllet för ben har de fyra enorma fenor. FjÀllen Àr i samma fÀrger som fiskars, och kan likt ögonfÀrgen variera.
Havsorm
Havsormen ser ur som en enorm orm, och ömsar skinn pÄ samma sÀtt som dem. De har en grÄblÄ fÀrg, och Àr ljusare pÄ magen och mörkare pÄ ryggen med gula ögon. Beroende pÄ i vilket djup den lever sÄ blir den olika stor, ju djupare desto större. Den kan bli allt mellan tjugo och hundra meter lÄng. NÀr dessa kommer upp till ytan vill man inte vara dÀr.
- Redigerat 2023-09-19 17:25 av Signur123
Kan formbytare prata som vanligt nÀr dom Àr djur?
Dom som jag inte visste vad dom skulle heta fick vara troll till slut.
Troll
Troll Àr vid första anblicken vÀldigt lika mÀnniskor. Men de har svans, med en hÄrtofs lÀngst ut i samma fÀrg som dess hÄr. De har Àven mycket mindre ögonvita Àn mÀnniskor. Trollen lever i vissa fall i stÀder eller byar tillsammans med mÀnniskor, men andra gÄnger har de sina egna byar, de ligger alltid vÀldigt naturnÀra, till exempel djupt inne i en skog eller bland bergen.
SprÄk
Svenska.
Trollkonster
Troll lÀr sig lÀtt att kommunicera med djur, fast det Àr kanske inte riktigt magi. NÄgot som dÀremot Àr det Àr att de med hjÀlp av det naturen har att ge kan göra brygder och drycker som kan bota Àven de dödligaste sjukdomar. FrÄn början har mÀnniskorna lÀrt sig att utöva magi av trollen, sÄ trollen kan anvÀnda all den magi som mÀnniskor kan. Men till skillnad frÄn dem behöver trollen inte röra vid det de anvÀnder trolldomen pÄ.
LivslÀngd
Cirka 200 Är. (PÄ ett ungefÀr blir de tonÄringar vid 30 Ärs Älder, har vÀxt fÀrdigt nÀr de Àr 50, börjar bli gamla vid 150 Ärs Älder.) Troll och vÀttar lever ungefÀr lika lÀnge.