Rollspel iFokus

Rollspel

Etiketterrollspelövrigtbordsrollspeldndanddragonsdungeonsdmmilestonelevelingark
Läst 159 ggr
Jillyana
2024-08-22 18:46
1

Söker förslag från andra dm's (DnD)

Hej,
Jag är DM sedan ett antal år tillbaka för en grupp amerikaner. Vi kör via nätet varje söndag. Nu ska jag starta upp en ARK inspirerad survival campagn. Jag vill inte ha exp som lvlings kriterie utan milestones. Problemet är jag har svårt att få till vad dessa milestones skulle vara. Har typ bara för att de ska bli lvl2 och det är tänkt att gå till lvl 20 :/

1 -> 2: Survive the first night and have a simple shelter set up

Mitchika
2024-08-22 21:15
0

Åh, vilken rolig setup och vilket roligt koncept. Är det ARK Survival Evolved så att jag inte missförstår? 😀

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Jillyana
2024-08-23 06:18
1

#1: Precis det spelet jag syftar på ja :)

Jag fick denna bok när jag fyllde i april/maj skiftet: https://palaeogames.com/shop/p/dr-dhrolins-dictionary-of-dinosaurs-478d6

Grunden är ark, de blir isekaid till ”ön” där de behöver överleva efter bästa förmåga. Jag har skapat typ fyra stammar av npc’s (alla olika grad av vänlighet) och har ett hum on hur världen ser ut. Problemet är som sagt milestones ideer :(

Both physical and PDF copies of Dr Dhrolin’s Dictionary of Dinosaurs - a whopping 304 pages of stunning illustrated, scientifically accurate, and dynamically designed content. This book allows you to flood your D&D games with palaeontology-themed content and also provide digestible scientific information about our world’s past. Bundle also includes all 154 tokens for your virtual tabletop and an editable PDF character sheet. The book includes: * 57 new Mesozoic creatures with dynamic stat blocks, with a further 55 alternative magical variants. * 20 new Mesozoic plant species with in-game rules. * 20 new palaeontology-themed NPCs. * 6 new playable races. * 3 new subclasses. * 3 new backgrounds. * 4 holistic environments with in-game effects. * 8 new feats. * 30 new items. * Plot hooks and story ideas. * Tables for evolutionary mutations. * Tables for realistic behaviour. * Tables for naming dinosaurs. * Rules for taming and riding dinosaurs. * An introduction to palaeontology and palaeontological reconstructions. * Stunning full-page artwork. Please allow 1-3 working days for us to process your order.
  • Redigerat 2024-08-23 06:21 av Jillyana
Mitchika
2024-08-23 08:58
0

#2: Än en gång, gud vad roligt! 😍
Jag kan spåna lite och tänka högt. Det kanske hjälper lite? 😀

Ska dom kunna tämja dinosaurier eller är det enbart överleva och slåss mot dom som gäller? Annars kan man ju ha vissa typer av dinosaurier som milestones att tämja? Typ första dinosaurien någonsin, första "shoulder pet," första riddjuret, första flygaren, första vattendjuret och sen kanske någon riktig tuff utmaning som sista? Kanske första rexen eller så?

Sen så kan man ju kika på alla engrams i spelet och se om man får lite inspiration där. Typ första skjutvapnet om dom har tillgång till att skapa mer avancerade vapen längre fram? Första "climate gear" för att klara varmare eller kallare temperaturer?

Eller dela upp allt i olika faser och när dom passerar över till en så är det en milestone? Typ level 2 till level 30 engrams är en fas och går dom över till 31 så är det en milestone och fas 2 och sen så kanske fas 3 och nästa milestone är vid level 60 engrams? Det funkar givetvis bara om ni ska ha tillgång till "alla" avancerade engrams och spelarna ska kunna utvecklas på det sättet. Men som sagt, jag spottar bara idéer. 😀

Annars så baserat på det du skrivit om din värld så kanske att skapa någon form av kontakt med alla fyra stammarna kan vara en milestone? Utforska ön om du kanske placerar ut vissa saker dom kan hitta och upptäcka där? Kanske svar eller ledtrådar om varför dom hamnade på ön? Kan det fungera som milestones?

Jillyana
2024-08-23 11:32
1

#3: Kommer inte använda ingrams men det här med att ha vissa tänjningar som mål är intresant. Det finns en förhistorisk fågel som kan agera typ shoulderpet :)

Gillar dina förslag, kommer nog använda några. Tackar :)

Mitchika
2024-08-23 13:13
0

#4: Det var bara roligt! Jag hoppas det blir bra och att ni får en rolig campaign. 😄

Jillyana
2024-08-23 13:58
1

#5: Tackar, det ska bli kul att starta det när jag är klar :) och tusen tack flr hjälpen

Jillyana
2024-08-24 09:51
1

#5: Så detta har jag för stunden:
2: Survive the first night and have a simple shelter
3: Make stonetools and a 1room large base (3*5 square minimum)
4: Fully discover the square your base is in (takes one week)
5: Tame 1 small/tiny creature each
10: Tame 1 medium creature each

A 5*5ft room: 13ft long logs
10-12inch thick in diameter
25/30logs(other material for roof vs log roof)
1 log takes 15 or 30min depending on if they have woodworker proficiency or not

• Redigerat 2024-08-24 10:51 av Jillyana
Mitchika
2024-08-24 11:47
0

#7: Det låter som en jättebra start, tycker jag. 😄
Jag gissar att det här är tänkt att vara en långkörare och ingen shot shot-campaign?

Jag vet att du sa att du inte vill ha exp som levelingskriterie utan milestones, men har du funderat på att kanske göra ett par bossar/jättedinos av något slag eller så till milestones? Visst, man kan väl hävda att det är typ samma sak som exp, men varje gång jag lyckas döda eller tämja en jättedino av något slag (typ rex eller allosaurus) eller en alpha så ser jag det som en enorm milestone för hur långt jag kommit på den världen. 😀

Sen så vet jag inte om det kommer vara möjligt för dina spelare beroende på hur det är tänkt att ni spelar och hur länge, men fortsätter bara tänka högt. 😀

Så undrar jag bara, nyfiken i en strut som jag är, hur du tänkt lägga upp tämjningssystemet? Det känns upplagt för så mycket "shenanigans" och kul i DnD-format. 😄

Jag vet inte hur mycket story du har skrivit för din campaign än eller vad slutmålet är, men går det att få in några milestones där på något vis även om spelarna bestämmer sig för att gå helt åt andra håll än väntat? En milestone kan vara att lista ut hur dom hamnade där, vem eller vad som orsakade och varför, kanske?

Jillyana
2024-08-24 11:57
1

#8: Jag kan absolut ha några bossar som milestones :) Jag kan ta någon dino och ge dom magiska krafter XD
Och du har rätt, tänkt att gå till lvl 20, så en lång kampagn.

Boken jag länkade har ett tämjningssystem som jag gillar. Du måste hålla djuret fånget (men inte orörligt) och mata den med X-kg mat/dag beroende på vilken storlek det är. Efter att djuret ätit så får de köra en animal handeling check vs survival från djuret. Om de vinner får de 1p för tämning, och när tämjnings poängen är samma som prof.bonus/CR (den högre siffran) så är den tämjd.
Detta innebär att det kommer ta ett tag och de måste jobba för det.

Hur de kom dit (kopierar vad jag spånade med en av mina spelare): Somehow you all got teleported through time and space. (Thats it) Perhaps you got caught in the crossfire between two mighty mages, perhaps in your desire to controll time itself you failed and got flung through time and space in the fallout. Perhaps you were sent as a punnishment for a crime you didnt do or maby a random wildmagic surge caught you and sent you there

Mitchika
2024-08-24 12:39
0

#9: Låter super! Vad är värre än en ilsken Rex? En ilsken Rex som kan spruta eld ovanpå det! 🤣

Wow, vilket bra system! Älskar det, känns mycket mer realistiskt än vad spelet har, haha. 😄
Jag älskar mer avancerade system så att man får jobba för det. Jag tycker man får ett lite starkare band med djuret då. 🥰

Det låter jättekul! Lite som att ni kanske kommer på det själva under spelets gång vad som faktiskt hände? Eller så förblir det ett mysterium. 😀
Är det tänkt att spelarna ska försöka hitta ett sätt att ta sig hem eller är dom medvetna från start att det är kört och lika bra att göra sig hemma och försöka etablera ett dominant dinosaurie-imperium för att öka oddsen för överlevnad? 😀

Jillyana
2024-08-24 12:45
1

#10: heheheh sant, eller ännu värre, en rex med meteor som spell XD eller fireball sm en klassiker XD

Om du gillar dinos kan jag rekomendera boken, skriven av äkta palentologer, dino forskare, så så riktiga fakta vi har om dom :)

Det ska vara typ 99.99% sä'ket att de inte kommer därifrån utan de är fast. Men de ska ha en lååååååååg chans att ta sig iväg. Dock utan dinosaurier de tämjt.

Mitchika
2024-08-24 12:53
0

#11: Åh gud, en rex med meteor.. 😨

Älskar dinosaurier och jag är tacksam för rekommendationen. 😄

Jag gillar det! Det skulle vara så svårt för mig att överge mina dinosaurievänner, men samtidig så.. komma tillbaka till "real life" med en flock velociraptorer, några triceratops och ett par rexar kanske inte är helt lyckat heller. 😅😂

Jillyana
2024-08-24 12:54
1

#12: Vid en nat20 kande kanske få med sig de 10 närmaste de tämjt?

Mitchika
2024-08-24 13:02
0

#13: Aww, det är snällt, det gillar jag! Låg chans, men den finns! Jag hade definitivt tagit med mig en "fusktärning" för att garantera att jag fått med mig mina om jag var i den sitsen. 😂

Jillyana
2024-08-24 13:11
1

#14: hehehhe eftersom jag kör med amerikaner så är tärningarna online och kan inte manipuleras :)

Mitchika
2024-08-24 13:12
0

#15: Då är det bara att köra med: "Ah, vänta, det var en practice roll! Jag klickade fel, jag menade inte att rolla nu!" 🤣

Jillyana
2024-08-24 13:16
1

#16: hahahahaha det låter som något de skulle prova! Jag skulle nog godkänna det en gång för gruppen, inte per spelare.

Jillyana
2024-08-24 23:00
0

Avslutade precis en skiss på hur världskartan ska se ut.

Jillyana
2024-08-24 23:02
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är kartan och inspirationen

Mitchika
2024-08-24 23:26
0

#19: Riktigt nice! Älskar den huvud-lika formen. 😍

Jillyana
2024-08-24 23:37
1

#20: tackar :) har även lagt ut på ett ungefär hur jag vill ha de oolika miljöerna :) så nu kan jag börja planera ordentligt!

Jillyana
2024-09-19 08:25
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Slutgiltiga kartan samt en enkel variant med grif system för att kunna veta vad som lever var för mig :)